Hopp til innhold

Fagstoff

Bygge gode relasjoner

Når du jobber med barn og unge, er oppgaven din å skape en følelse av tilknytning og tilhørighet mellom deg og barna og mellom barna. Du skal bygge gode relasjoner. Klarer du det, er du med på å legge et fundament for vekst og trivsel.
Voksen mann med sort genser og briller spiller spill med ei jente.  Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Relasjonsbygging

Relasjonsbygging går ut på å skape varige relasjoner til barn og unge. For å få til det må kvaliteten på relasjonen være best mulig. I filmen Relasjonsferdigheter fikk du en innføring i tre viktige forhold for relasjonskvaliteten.

For det første handler relasjonskvalitet om hvordan vi greier å se barn og unge innenfra. Forsøker vi å forstå barn og unges behov og hva som ligger til grunn for det de gjør?

For det andre handler det om hvordan vi som voksne forstår oss selv. Legger vi merke til hvordan vi selv reagerer når barn og unge uttrykker sine egne behov, ønsker eller atferd?

For det tredje handler det om å se oss selv gjennom barn eller unges blikk. Hvordan opplever barnet oss i en gitt situasjon?

Når vi kommuniserer med barn og unge, følger de oss, og de er spesielt opptatt av to ting: Om vi liker dem eller ikke liker dem, og om vi vil dem vel eller ikke vil dem vel. Jobben din er derfor å forstå alle barna og bygge gode relasjoner slik at de opplever at du liker dem, og at du vil dem vel.

Relasjonsferdigheter

Psykolog Øyvind Fallmyr (2015) beskriver ni egenskaper hos voksne som jobber med barn og unge, som kan være med på å skape gode relasjoner og et godt klima. Ikke bare gir dette et godt klima for forholdet mellom voksne og barn, men også barn og unge seg imellom og de voksne seg imellom. Barn og unge ser hvordan den voksne er, og gjennom modellæring og identifikasjon gjør de det om til sitt.

Pålitelig

Pålitelighet hos den voksne er viktig. Du må framstå som en person barn og unge kan stole på, holde avtaler, unngå å såre og krenke, ha struktur og grenser, legge til rette for mestringsopplevelser og tilpasse utfordringer til det enkelte barnet.

Tydelig

Tydelighet hos den voksne handler om at de reglene og grensene du setter, blir fulgt opp på en varm og omsorgsfull måte. Du formidler beskjeder og forventninger klart og tydelig og tilpasser dem til barnets forutsetninger.

Forutsigbar

Forutsigbarhet handler om at du har kontroll på følelsene dine, er tålmodig, at du kan være spontan, men ikke er for impulsiv, siden det fort kan skape uro.

Åpen og involverende

En åpen og involverende voksen ønsker tilbakemelding fra barn og unge på hvordan de opplever ham/henne. Du må tåle å få både ris og ros, innrømme feil og be om unnskyld når du har gjort feil. Når du trår feil, kan du gå tilbake til barnet og reparere ved å beklage det du har gjort.

Anerkjennende

Å anerkjenne barnet vil si at du ser barnet som et medmenneske med likeverdige rettigheter som deg og verdsetter det akkurat slik det er. Du viser at du er interessert i hva det tenker og føler, og du forstår og aksepterer barnets tanker, følelser og opplevelser.

Ha humoristisk sans

Å ha humoristisk sans og evnen til å skape positive følelser hos barn og unge er en viktig egenskap. Når du bruker humor på en vennligsinnet måte til å skape glede, avspenning og god stemning, vekker du positive følelser som gir vekst og motivasjon hos barn og unge.

Håndtere konflikter

Konflikthåndterende voksne tenker at konflikter er naturlig og nødvendig for utvikling. Dersom du klarer å håndtere konflikter mellom deg og barn og imellom barn med nysgjerrighet og undersøkelse i stedet for følelser eller unnvikelser, er det med på å fremme utvikling hos både deg selv og barna.

Håndtere følelser

Å kunne håndtere følelser er også en viktig egenskap hos oss som jobber med barn og unge. Dersom du klarer å legge merke til, tolerere og forstå følelser, kan du også håndtere dem som signaler du skal bekrefte og forstå, ikke kontrollere eller fjerne. Du må utforske disse følelsene sammen med barna og ta hensyn til barns behov som ligger under følelsene.

Empatisk

Empatiske voksne ønsker å forstå barn og unge og komme handlingene og væremåtene deres i møte på en god måte. Empati krever at du har gode kunnskaper om barn og unges indre verden, samt at du har evnen til å sette deg inn i hvordan andre har det. Du må ha et ønske om å forstå den andre.

Ei jente og en voksen dame kikker på hverandre. De har god øyekontakt. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Hva bidrar gode relasjoner til?

Gode relasjoner er livsviktig for oss mennesker, og barn og unge, som tilbringer størsteparten av dagen sin i pedagogiske institusjoner, er helt prisgitt de voksne de møter. Gode relasjoner der de voksne gir respons og anerkjennelse, er med på å utvikle barnas selvbilde ved at de opplever seg som verdifulle.

Forskning har vist at barn som har hatt gode relasjoner til voksne i ung alder, har sterkere psykiske helse enn barn som ikke har hatt det. Og jo tidligere barn opplever gode relasjoner, jo bedre er det for positiv utvikling. Vi vet også at det som fremmer god utvikling av atferd, følelser og læring, har sammenheng med tidligere erfaringer. Ved å sikre god relasjonsbygging er vi derfor med på å legge et godt grunnlag for både psykisk helse, læring og atferd.

Husk at varme og gode relasjoner ikke i seg selv er nok til at små barn utvikler seg positivt. For at samspillet mellom barn og voksen skal være utviklingsfremmende, er det viktig at vi legger vekt på å skape et positivt klima der barn oppholder seg. Samspillet mellom voksne og barn, barn og barn og voksne og voksne må være tilpasset barnegruppa og det enkelte individet.

Utfordringer til deg

  1. Hva tenker du om de ni egenskaper vi bør jobbe for å utvikle?

  2. Hvilke av disse ni egenskapene må du jobbe ekstra med, og hvordan skal du gjøre det?

  3. Hvorfor er det viktig at du forstår deg selv for å få til en utviklende relasjon til barn og unge?

  4. Hvordan skal vi mennesker klare å forstå oss selv i møte med andre?

Relatert innhold

Kilde

Fallmyr, Ø. (2017). Følelseshåndtering og relasjonsbygging i skolen. En emosjonsfokusert tilnærming. Universitetsforlaget.

CC BY-SASkrevet av Riborg Anna Ringereide.
Sist faglig oppdatert 02.09.2021

Læringsressurser

Relasjoner