Lag bruksansvisninger og informasjon til ulike brukergrupper - Produksjon og historiefortelling (IM-IKM vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Arbeidsoppdrag

Lag bruksansvisninger og informasjon til ulike brukergrupper

I denne oppgaven skal du utforme og tilpasse bruksanvisning og informasjon til ulike brukergrupper.

Du skal planlegge og lage opplæringsmateriell til en av brukergruppene under.

Oppgaven består av følgende:

  1. Planleggingsnotat
    Skriv hva du vet om brukergruppen og hvilke virkemidler du bør ta i bruk for å lage godt opplæringsverktøy til denne gruppen. Begrunn valgene dine.
  2. To bruksanvisninger. Du finner tips om å lage bruksanvisning nederst i oppgaven.
  3. Lag en plan for opplæringen (varighet, organisering og rekkefølge)
  4. Oppsummering
    Gå gjennom arbeidet ditt og beskriv materiellet ditt, de valgene du har tatt og beskriv hvordan og hvorfor dette er tilpasset din brukergruppe og dens forutsetninger og behov.

Velg én av disse brukergruppene

Brukergruppe 1: ungdomsskolelærere

Etter utbruddet av covid-19 kom det en digital revolusjon i skolen, der lærerne og elevene på kort tid måtte bli svært digitale i undervisningen. Nå ønsker de kursing i minst to gode, digitale verktøy.

Datakompetanse: Den er for det meste god, men det er noen forskjeller i hvor teknisk anlagt alle er. Noen har svært store datakunnskaper, andre føler seg usikre på verktøy utover Word, Powerpoint og læringsplattformen.

Tilgang på utstyr: Alle har egen datamaskin, og den er maks tre år gammel og takler en del nye programmer.

Antall: 100

Brukergruppe 2: etatsledere

Brukergruppen er etatsledere i kommunen som vil bli bedre på bruk av intranett og Powerpoint for å kommunisere bedre med sine avdelinger. De har godt innhold, men det kan bli tørt og teknisk. Hvordan kan de få en bedre form og design på dette?

Datakompetanse: Den er ganske god teknisk sett, brukergruppen kan bli flinkere til å tenke på hvordan de kan kommunisere effektivt og gjøre informasjonen brukervennlig for sine ansatte.

Tilgang på utstyr: Alle har egen datamaskin, og de har tilgang til intranett og Powerpoint.

Antall: 15

Brukergruppe 3: eldre

Brukergruppen er eldre på bosenteret som vil lære seg å bruke Word på datamaskinen, opprette mail-konto og lære seg å ta og sende bilder med mobil eller nettbrett.

Datakompetanse: Varierende, en del har ikke hatt datamaskin, andre har jobbet en del med datamaskinen, noen har smarttelefon, andre har ikke erfaring med data eller mobil.

Tilgang på utstyr: Noen har eget utstyr. Bosenteret har seks nettbrett som beboerne kan bruke, og tre bærebare pc-er som dere kan bruke.

Antall: 12 av 30 beboere ønsker kursing.

Tips når du skal lage en bruksanvisning

  • hold informasjonen enkel
  • sett opp steg for steg
  • marker sentrale knapper/prosedyrer
  • tilpass kommunikasjonen og nivået til brukergruppens behov og forutsetninger
  • bruk gjerne noen skjermbilder fra programvaren, ikke overdriv
  • vurder å lage opplæringsvideo eller videosnutter
  • tilrettelegg for både skjerm- og papirversjon
Skrevet av Stina Åshildsdatter Grolid.
Sist faglig oppdatert 09.05.2020