Hopp til innhold

Egenvurdering

Egenvurdering for markedskommunikasjon

Hvor godt forstår du markedskommunikasjon?
En reklame for Freia melkesjokolade er malt på fasaden til en gammel bygård. Motivet er en park med kyr og okser som gjør mennesketing. De sitter ved bord og spiser og drikker, hører på musikk og går tur med barnevogn. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Har du forstått?

Svarer du ja på spørsmålene nedenfor, har du god greie på markedskommunikasjon.

vg1

  • Jeg vet hva reklame og markedskommunikasjon er.
  • Jeg vet hvilke lover og regler som gjelder for markedsføring.
  • Jeg kan kjenne igjen, diskutere og drøfte reklame jeg får på nett, også algoritmisk markedskommunikasjon.
  • Jeg kan planlegge og produsere medieuttrykk i ulike reklameformater for ulike målgrupper.

vg2

  • Jeg forstår at kampanjer setter i sammenheng ulike reklameuttrykk for ulike kanaler.

  • Jeg vet hva en merkevare er.

  • Jeg kan vurdere en merkevare – hvem som er målgruppen, og hvilken verdi den har – og argumentere for vurderingen.

  • Jeg kan bruke virkemidler i ulike medietyper på tvers av kanaler for å få fram samme budskap.
  • Jeg vet hvordan jeg kan markedsføre produkter til bestemte målgrupper.

  • Jeg forstår hvordan planlagt markedskommunikasjon brukes for å bygge og vedlikeholde en merkevare hos et publikum.

  • Jeg kan skissere en plan for hvordan vi bygger en merkevare.

  • Jeg forstår og kan forklare hvordan en klart definert målgruppe, gode ideer, et klart budskap og planlagt distribusjon i kanaler er forutsetninger for å lykkes med markedskommunikasjon.
Begreper

CC BY-SASkrevet av Albertine Aaberge og Marion Federl.
Sist faglig oppdatert 10.06.2022

Læringsressurser

Markedsføring