Hopp til innhold
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Bruk ulike teknikker for idéutvikling

Prøv ut forskjellige idéutviklings-metoder for å stimulere kreativitet og skape flere ideer.

Tre sett med hender peker og skribler på et tankekart. På bordet  rundt er en kaffekopp og penner i ulike farger. I boblene på tankekartet er det ord som «product», «name» og «service». Foto.

Tankekart kan brukes i idémyldringsfasen.

Oppgave 1: ABC-metoden

Bruk ABC-metoden for å skrive ned saker eller emner som er relevante for en bestemt tid på året. Du kan velge en høytid (som påske, jul, id), en årstid (vinter, vår, sommer, høst), eller en fast årlig begivenhet.

  1. Klargjør ABC-skjemaet ditt og sett av 15 minutter til å fylle ut flest mulig ord.
  2. Få en klassekamerat til å plukke ut fem ord blant dem du har skrevet ned.
  3. Velg så ut to av de ordene klassekameraten din har valgt.

Oppgave 2: tankekart

Bruk et tankekart til å myldre fram en idé om hvordan man kan få elever til å inkludere hverandre sosialt i skolehverdagen. Bruk 10 minutter alene og 10 minutter sammen med en eller to andre. Hjelp hverandre med å bygge ut tankekartene.

Oppgave 3: rollespill

Gå sammen to og to. Bruk metoden «pessimisten versus optimisten» til å myldre fram tre ideer til design av en emballasje for enten melk eller en drikk laget av bær, for eksempel jordbærjus, bringebærnektar eller blåbærsaft.

  1. Optimisten starter og foreslår fenomenale løsninger.
  2. Pessimisten har ansvar for å finne utfordringene i de fenomenale ideene.
  3. Etter 5 minutter bytter dere om på rollene.
  4. Bytt grupper og gjør samme runde en gang til.
  5. Noter ned pluss- og minusfaktorene som kom fram i dialogen, slik du husker det.

Oppgave 4: visualisering av idé med fyrstikkskisser

  1. Velg en idé som kom fram da du jobbet med tankekartet.
  2. Tegn fem fyrstikkskisser.
  3. Plukk ut en skisse og vis den til en klassekamerat.
  4. Forklar skissen, og begrunn hvorfor du valgte nettopp denne.

Oppgave 5: stemningsplansje

Velg en årstid og lag en stemningsplansje (moodboard) som illustrerer ditt forhold til denne årstida. Ikke bruk ord, bruk bare visuelle elementer. Du kan gjøre det med saks og papir eller digitalt. Avtal med læreren hvordan du skal presentere stemningsplansjen din.

En stemningsplansje er satt sammen av mange små bilder og tegninger. Alle viser bilder eller tegninger av mennesker eller kroppsdeler i ulike positurer eller perspektiver. Det er alt fra bilder av linedance, gamle tresnitt av barokk selskapsdans og akttegninger til kinesiske malerier og stillbilder fra film. Kollasj.

Eksempel på et moodboard.

Sist oppdatert 07.05.2018
Skrevet av Albertine Aaberge

Læringsressurser

Idéarbeid og kreativitet

Fagstoff

Oppgaver og aktiviteter

  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Hvordan oppstår ideer?

  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Når får du gode idéer?

  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Hva kan du nå om Klar, ferdig, kreativ-modellen?

  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Bruk ulike teknikker for idéutviklingDu er her

  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Et virtuelt galleri- eller museumsbesøk

  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Idéutvikling i tekster

  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Lag tankekart til musikk

Vurderingsressurs