Hopp til innhold

Arbeidsoppdrag

Gjør et filmopptak

I denne øvelsen skal dere øve på kamerabevegelser som panorering, tilting, håndholdt kamera og kjøring.
Elever som bruker videokamera. Fotografi.
Åpne bilde i et nytt vindu

Endelig, nå skal dere ut og filme!

Gå sammen i grupper på tre til fire. Ta med dere et videokamera og finn en egnet opptakssted, helst utendørs. Finn på en situasjon selv. Det kan for eksempel være to elever som prater med hverandre, eller noen som kjøper noe i kantina. Dere kan til og med lage en liten kortfilm om dere vil. Poenget med øvelsen er å trene på kamerabevegelser.

I sekvensen dere skal lage, skal dere bruke følgende kamerabevegelser:

  • panorering
  • tilt
  • håndholdt kamera
  • kjøring (vær kreativ, bruk en rullestol, et skateboard, en sykkel etc.)

En kamerabevegelse skal ha et startbilde og et sluttbilde. Det er viktig å planlegge hva dette startbildet og sluttbildet skal være. Husk at disse bildene bør ha betydning for hverandre. Eksempel:

  1. Vi ser nærbilde av en gutt som stirrer veldig forelsket ut i luften (1: startbilde).
  2. Kamera panorerer (2: kamerabevegelsen).
  3. Bevegelsen ser ut til å ende på en søt jente, men kamera panorerer forbi denne jenta og ender på et nydelig pizzastykke som hun sitter og spiser (3: sluttbilde).

Dette er en måte å bruke kamerabevegelsen som et virkemiddel på.

Egenvurdering

Diskuter opptakene dere har gjort, i gruppa.

  • Har alle forstått betydningen av begrepene panorering, tilt, kjøring og håndholdt kamera?
  • Er kamerabevegelsene gjennomført kontrollert og i jevnt tempo?
  • Har dere etablert et tydelig startbilde og sluttbilde?
  • Hvilken mening formidler det opptaket dere har gjort, til dem som ser på?

Relatert innhold

I denne oppgaven skal elevene øve seg på å organsiere filene i et videoprosjekt, sette dem sammen på tidslinja og eksportere den ferdige videoen.

CC BY-SASkrevet av Martin Aune Walther.
Sist faglig oppdatert 07.03.2017

Læringsressurser

Videoproduksjon