Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

"Kode rød": Gjør en tekstanalyse

Se nærmere på hvordan VG framstiller klimaspørsmål i nettsaken "Kode rød". Du skal analysere og vurdere medieteksten.
Personer og fugler på ei strand i solnedgang. Silhuettene til mange kraner på ei havn i bakgrunnen. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

1. Les saken fra vg.no

"Hva er det egentlig som er i ferd med å skje med kloden vår?"

Nettsak, VG: Kode rød

2. Svar på spørsmål i grupper

A) Vurder kommunikasjonen

  • Forklar kommunikasjonsprosessen i VG-saken. Bruk Lasswells huskeregel for kommunikasjonsanalyse: "Hvem sier hva, til hvem, gjennom hvilken kanal og med hvilken virkning?"

  • Bruk prosessmodellen for å beskrive kommunikasjonsprosessen mer inngående, med innkoding, avkoding og problemer som kan oppstå med støy.

  • Hvilke virkemidler og uttrykksmåter blir benyttet for å formidle budskapet i saken?

  • Hvilke virkemidler blir brukt for å spille på følelsene til mottakerne?

  • Tror dere VG når fram til målgruppa si med denne saken? Begrunn svaret.

B) Reflekter rundt meningen til medieteksten

Hvordan vil dere vurdere samspillet mellom budskap, avsender, mottaker og den kulturen eller samfunnet som kommunikasjonsprosessen er en del av?

Bruk gjerne en interaksjonsmodell som hjelpemiddel når dere skal beskrive og forstå meningen med medieteksten.

C) Vurder hensikt og funksjon

  • Hva er hensikten med medieteksten?

  • Hvilken funksjon har journalistiske saker som tar opp klimaspørsmål?

D) Vurder konteksten

  • I hvilken kontekst er medieteksten skapt? Vurder sammenhengen mellom tekst og kontekst.

Ekstraoppgave

Finn eksempler på andre saker i norske og internasjonale medier som tar opp klimaspørsmål. Vær kildekritisk og vurder hva som er kommunikasjonens hensikt.


Relatert innhold




CC BY-SASkrevet av Eva Sophie Wolff-Hansen.
Sist faglig oppdatert 20.04.2022

Læringsressurser

Nyhetsformidling om klimaet, bærekraft og forbruk