Hopp til innhold
Oppgave

Analyser egen medieproduksjon

Velg ut en medieproduksjon du har lagd i løpet av året og lag en mediefaglig analyse. Her skal du vise til ulike sider ved medieuttrykket ditt.

Oppdrag

  • Velg ut en medieproduksjon du selv har laget. Medieproduksjonen skal danne utgangspunktet for en medieanalyse.

  • I analysen skal du plukke produksjonen fra hverandre, og du skal vise til ulike perspektiver og sider ved medieuttrykket.

  • Du velger selv hvilke sider ved medieproduksjonen som du mener er relevant å gå inn på i analysen. Hjelpespørsmålene under kan hjelpe deg på vei.

  • Lag en digital presentasjon der du presenterer analysen.

  • Hold presentasjonen for resten av klassen til slutt.

Punkter til hjelp


  • Kommunikasjonsprosess: Bruk relevant teori og kommunikasjonsmodeller som hjelpemidler når du skal analysere og vurdere produksjonen.

  • Kontekst: Sett medieproduktet inn i en kontekst og sammenheng.

  • Funksjon: Hva er hensikten og formålet med medieproduktet?

  • Oppbygging: Beskriv strukturen, bruken av fortellerelementer og virkemidler.

  • Retorikk: Hvilke retoriske grep har du brukt? Appellerer medieproduktet til følelser eller fornuft? Eller spiller du på etos, altså troverdighet, for å treffe målgruppen?

  • Tolkning og forståelse: Pek på ulike måter publikum kan tolke og forstå medieuttrykket på, og reflekter rundt hvilke konsekvenser ulik tolkning og forståelse kan få for budskapet ditt.

Relatert innhold