Hopp til innhold

Fagstoff

Prising av persontransport

For hver reise en kollektivtrafikant foretar, kjøper han eller hun et transportoppdrag. Her lærer du hvordan transportselskapene prissetter kollektivtransport.
Buss i retning Otta ved holdeplass i et fjellområde. Passasjerene utenfor bussen har turutstyr. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Transportavtaler

Hver gang en trafikant stiger på et kollektivtransportmiddel, inngår trafikanten en transportavtale med transportselskapet. Mot en pris påtar transportselskapet seg å transportere trafikanten fra A til B.

Siden det er umulig å inngå enkeltavtaler med hver trafikant, oppretter transportbedriften masseavtaler med trafikantene. Transportavtalene er dels dokumentert ved passasjerenes billetter, dels ved transportvilkårene. Disse kan trafikantene få utlevert om de ber om det. Tidligere ble transportvilkår kalt befordringsvedtekter. Noen få bruker fortsatt dette begrepet.

Billettpriser

Kollektivselskapene prissetter sine masseavtaler ved hjelp av transportregulativer. Utgangspunktet for regulativprisene er prisen for en enkeltbillett for voksne. Fram til 1984 ble prisene fastsatt av staten. I dag har fylkeskommunene dette ansvaret.

Opprinnelig prisberegning

Opprinnelig var billettprisen fastsatt som en minstepris pluss ett takstøre multiplisert med reiseavstanden i kilometer.

Utgangspunktet var at vi hadde en fast minstetakst for reiser inntil 6 km. Deretter steg prisen for hver ny takstsone med et takstøre multiplisert med sonelengden. Om takstøret var 1,50 kr per km og sonelengden 3 km, steg prisen med 4,50 kr for hver ny sone vi reiste.

Nyere typer prisberegning

I dag er sonelengdene endret. Noen byer har innført enhetssonetakst. Det betyr at vi kan reise så langt vi vil til samme pris innenfor enhetstakstsonen. Andre har innført sonetakster med varierende sonelengder. Det finnes derfor ingen enkel oppskrift for prising av kollektivreiser. Hvert fylke har sitt system.

Rabattordninger

Regulativene omfatter også rabatterte billetter for ulike trafikantgrupper som for eksempel barn, skoleelever, pensjonister og militære i uniform. Prisen på en enkeltbillett for voksen er utgangspunktet for beregningen av de rabatterte billettprisene.

En passasjer betaler elektronisk på bussen. Foto.

Noen trafikkselskap selger dagsbilletter, ukebilletter, månedskort, halvårskort og årskort. Andre selger tolv reiser til prisen av ti. Flerreiserabatt kan gis når passasjerene forhåndsbetaler billettene sine. I tillegg inneholder regulativene ofte grupperabatter – om flere reiser sammen, får de rabatt.

Det finnes altså et stort antall ulike prisregulativer for kollektivtransport.

CC BY-SASkrevet av Gunnar Ottesen. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 30.05.2022

Læringsressurser

Økonomiske kalkyler og prisberegninger