Tolkning av reklameuttrykk
Reklame forsøker å påvirke deg til handling. For å forstå hvordan vi blir påvirket, kan vi analysere ulike reklamer. Blir du god til å vurdere andres arbeid, kan det hjelpe deg når du selv skal produsere ulike uttrykk.
Her har du fem annonser fra forskjellige oppdragsgivere. Noen av annonsene er lagd for å selge, andre for å påvirke holdninger. Når du skal vurdere en annonse, er det noen typiske spørsmål du kan stille deg. Disse spørsmålene kan du også bruke når du gjør andre analyser.
Svar muntlig på spørsmålene under mens du gransker annonsene. Du kan gjerne samarbeide med en annen.
Den retoriske situasjonen: Hvem sier hva til hvem, hvor, når, hvordan og hvorfor?
- Hvilken sjanger er dette?
- Hvor finner vi til vanlig denne typen tekst?
- Hva er formålet med teksten?
- Hva er produktet som skal selges, eller hva er holdningen/verdien annonsen fokuserer på?
- Hvem er målgruppa for teksten?
- Finn informasjon om sender på internett. Hva produserer bedriften? / Hva gjør organisasjonen?
Beskriv de enkelte delene annonsen er satt sammen av.
Hovedbildet
- Hva er blikkfanget?
- Hva er plassert i forgrunnen?
- Beskriv bakgrunnen. Hva viser den?
Tittel (overskrift)
- Hva kan sies å være overskriften i annonsen?
- Hva slags informasjon gir den?
- Hva slags tone skapes gjennom ord og skrifttyper?
Brødtekst
- Hvor er den plassert?
- Hvilken målform er brukt?
- Gir brødteksten noen fakta eller løfter?
Logo og slagord
- Hvor ofte vises logoen?
- Hva er slagordet?
- Hva slags inntrykk av sender gir slagordet?
Fargebruk
- Hvilken farge er den mest iøynefallende i annonsen?
- Hvilke farger er det mest av i annonsen? Er det kjølige eller varme farger?
- Hvorfor tror du sender har valgt denne fargen eller disse fargene?
Undersøk hvordan bilder, tekst og grafiske virkemidler brukes til få sender til å framstå som troverdig, til å gi saksinformasjon og til å appellere til følelsene hos leseren.
Etos: senders troverdighet
- Hvordan prøver sender å framstå i annonsen?
- Hvordan bidrar tekst, bilder og grafiske virkemidler til å skape dette inntrykket av sender?
Logos: direkte argumentasjon
- Finner du etterprøvbare fakta i annonsen?
- Finner du påstander som ikke kan etterprøves?
- Hva kan få oss til å godta påstandene likevel?
Patos: appell til følelsene
- Hvordan bidrar tekst, bilder og grafiske virkemidler til å vekke følelser?
- Hvilke følelser forsøker sender å vekke?
Refleksjon
- Hva kan du lære av å vurdere andres arbeid?
- Hvilken annonse gjorde mest inntrykk på deg? Hvorfor gjorde den inntrykk, tror du?
- Nevn to ting som du vil huske på og ta med deg i egen produksjon.