Hopp til innhold
Oppgave

Å skape tekster om det du er opptatt av

Hvordan kan du nå fram til andre med det du er opptatt av? Møt fire kreative ungdommer som har valgt ulike sjangre å uttrykke seg i, og la deg inspirere!
Video om ulike forhold knyttet til det å skape en tekst. Video: Applaus! Film & TV / CC BY-SA 4.0

Fay Wildhagen skriver sanger og lager musikk, Even Standal Vesterhus skriver manus for teaterscenen, Regine Toften Holst lager tegneserier, og Anna Rasmia blogger. Hva gjør du når du vil formidle saker du er opptatt av?

Oppgave

Del 1: Se filmen

  1. Hva forteller de fire om hvorfor de bruker akkurat de sjangrene de har valgt å utrykke seg i?
  2. Hvordan går de fram når de skal lage teksten?
  3. Hva er de fire opptatt av å formidle?

Del 2: Skap din egen tekst

  1. Hvilket tema eller hvilken sak har du lyst til å formidle? Diskuter gjerne med medelever for å få tak i hva de kan fra før, og hva de ønsker å få vite noe om.
  2. Hva vil du oppnå? Vil du overbevise, inspirere eller informere? Tenk over formålet med teksten din når du går videre med utforminga.
  3. Hvordan vil du formidle? Du kan velge en av sjangrene du møter i filmen, eller du kan gjøre noe helt annet. Du kan jobbe aleine eller samarbeide med medelever. Vær kreativ!
  4. Planlegg teksten. Tenk spesielt på hvordan du setter sammen teksten: Skal du bruke bilder, video, lyd og så videre? Hvordan kan disse ulike uttrykksmåtene spille sammen for at du skal nå fram med budskapet ditt på best mulig måte?
  5. Skap teksten!
Tips til læreren
  1. Dette er ei fin gruppeoppgave, men noen elever vil elske å få lage noe om sine egne interesser. Legg gjerne til rette for begge deler.
  2. Knytt oppgava til de tverrfaglige temaene. Hvis klassen nylig har diskutert et emne de ble engasjert i, kan dere bli enige om at alle skal lage en tekst knytta til dette.
  3. Prøv gjerne å styre elevene inn på en sjanger de ikke har laga tekster i før, så får de utfordra kreativiteten sin.
  4. I del 3 kan tekstene deles i grupper, eller de kan vises for alle i klasserommet. Det viktigste her er å reflektere over hvordan ulike sjangre har styrker og svakheter når et budskap skal formidles.

Del 3: Vurder tekstene

Del tekstene med hverandre og gi hverandre tilbakemelding. Husk å alltid starte med det som fungerer godt, før du gir råd om hva som kan bli bedre:

  1. Er budskapet tydelig?
  2. Spiller alle uttrykksformene godt sammen?
  3. Passer sjangeren til formålet? Hva er eventuelle styrker og svakheter?
Skrevet av Marthe Johanne Moe.
Sist faglig oppdatert 15.02.2021