Hopp til innhold

Oppgave

Lag reklamefilm om bærekraftig mobilforbruk

Mange reklamefilmer har som formål å få oss til å kjøpe noe nytt og forbruke mer. Nå får du utfordringa om å lage en reklamefilm som skal gjøre det motsatte.

LK20

Lag en reklamefilm som er retta mot ungdom i alderen 16–25 år. Formålet med filmen er å få mottakerne til å ta smarte og bærekraftige valg når det gjelder mobiltelefoner.

Oppgave

Del 1 – forarbeid

Diskuter og sett ned noen argumenter på hvert punkt:

  • Hvorfor er det ikke bærekraftig å fortsette med det forbruket vi har av mobiltelefoner i dag? Se på for eksempel miljøbelastninger, ressursknapphet og barnearbeid.
  • Hvordan kan vi redusere belastningen på miljøet?
  • Hvilke løsninger finnes for å sikre rettferdig lønn og gode arbeidsbetingelser for arbeidere i mobilproduksjonen?

Husk å skrive ned kildene dere bruker for å finne disse argumentene. De skal settes inn på slutten av filmen.

Del 2 – lag dreiebok

Du bør ha en god plan for hvordan filmen skal se ut. Planlegg hvordan du kan overbevise mottakeren til å ta de gode og bærekraftige valgene.

  • Hvilke av argumentene du skrev ned i del 1 vil du bruke i filmen?
  • Hvordan kan du bruke bilder, tekst og lyd til å understreke argumentene dine?
  • Lag en dreiebok (storyboard) som beskriver hvordan filmen skal se ut.
  • Tips! Bruk gjerne pinnedukker som "skuespillere".

Lær hvordan du kan lage en dreiebok i denne artikkelen fra Medie- og informasjonskunnskap: Storyboard (dreiebok)

Del 3 – lag filmen

  • Bruk gjerne mobiltelefonen til å lage filmen. Du kan også bruke stillbilder.
  • Sett sammen i et redigeringsprogram du kjenner. De fleste elever har tilgang til appen "Bilder" på skole-PC-en sin.
  • På slutten av filmen skal det inn en kildeliste og en sluttplakat.

    • I kildelista fører du opp kildene bak argumentene du har brukt i filmen.
    • På sluttplakaten krediterer du de som har laget innhold du bruker, for eksempel bilder og musikk.

Vurdering

Du har laget en film med høy måloppnåelse når filmen

  • gir mottakerne informasjon om hvordan de kan ta smarte og bærekraftige valg når det gjelder mobiltelefoner
  • overbeviser mottakeren ved hjelp av relevante og holdbare argumenter
  • har bilder, tekst og lyd som understreker argumentene
  • oppgir pålitelige kilder
  • krediterer opphavspersoner til bilder, tekst og musikk som er brukt
Sist oppdatert 13.11.2019
Skrevet av Marthe Johanne Moe

Læringsressurser

Sammensatte tekster