Hvorfor er tekster sammensatte? - Norsk (SF vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Hvorfor er tekster sammensatte?

En viktig grunn til at vi lager så mange sammensatte tekster, er at de ulike uttrykksmåtene har ulike funksjoner i teksten.

Et fotografi kan for eksempel vise hvordan en person ser ut, mens ordene kan fortelle hva vedkommende heter, hvor gammel han er og hvorfor han er avbildet. I eksemplet ovenfor gir bildet et litt omtrentlig inntrykk av hvor gammel Jon Øigarden er, mens tallet, som står i parantes i den skiftlige teksten, forteller dette helt presist. Derimot gir bildet oss ansiktstrekkene til Øigarden mer nøyaktig enn noen ordrik beskrivelse ville klart.

Ulike uttrykksmåter kompletterer hverandre

Dersom vi kombinerer flere uttrykksmåter, kan vi skape tekster som utnytter det de ulike uttrykksmåtene fungerer best til. De to bildene nedenfor til venstre av Universitetet i Agder har samme motiv. Kartet kan gi oss oversikt ved å vise plassering, avstand og målestokk, men det er kanskje lettere å kjenne seg igjen ved å se på et fotografi.

Appell til hode og hjerte

Fotografier og musikk er ofte velegnede til å engasjere følelsene våre, mens skriftspråket gjerne har andre funksjoner i samspillet med bilder og lyd. Plakaten ovenfor til høgre fra Amesty International inneholder et fotografi som appellerer sterkt til følelsene. Mange kjenner et tydelig ubehag i møte med slike bilder.

Den skriftlige teksten skal hjelpe oss til å omsette følelsene til handling. Ordene informerer om hva vi kan gjøre for å hjelpe mennesker som opplever tortur.

Skrevet av Anne Løvland.
Sist faglig oppdatert 08.01.2019