Skriv akademisk og presist om frukt
Til læreren
Denne oppgava skal hjelpe elevene til å forstå hva både akademisk og presist språk er. Det er ei fin oppgave å starte med før elevene skal skrive lengre tekster, for eksempel fagartikler eller sammenlikninger.
Grunnen til at elevene skal skrive om bananer og vannmeloner, er at dette er objekter som elevene vet en del om fra før. Derfor kan alle i klassen klare å skrive noe. Men hvor presist klarer de å skildre utseendet, smaken og konsistensen til vannmelonen og bananen?
Hva betyr det "å skrive akademisk"?
Et akademisk språk er:
Presist. Ordet presis kommer fra det latinske ordet praecisus, som betydde "avskjære foran" og "avkorte" (naob.no). Å skrive presist vil altså si å skrive klart og tydelig uten utenomsnakk. Kutt alle unødvendige ord!
Objektivt. Språket skal ikke inneholde personlige uttrykk, som "jeg". Det skal heller ikke vise dine personlige meninger.
Målretta. Du har gjerne fått ei oppgave med et formål. Dette formålet skal rettes mot en spesifisert mottakergruppe.
Etterrettelig. I en akademisk tekst skal du støtte påstander med kilder.
Oppgave 1. Skriv akademisk om vannmelon og banan
Oppgave 2. Sammenlikn vannmelon og banan
Bruk det du nå har skrevet, til å skrive en sammenlikning av vannmelonen og bananen. Målet med teksten din er å:
peke på likheter og forskjeller mellom banan og vannmelon (se for deg at målgruppa er helt uvitende om emnet)
skrive presist og akademisk
lage ryddige avsnitt
bruke tekstkoblere for å skape flyt i teksten
Bruk gjerne sammenlikninga mellom bjørk og furu under som en modelltekst. Legg merke til at:
tekstkoblere som uttrykker likhet er markert med tykk skrift
tekstkoblere som uttrykker ulikhet er markert med kursiv