Avbalansering dekk - Yrkesfaglig fordypning (TP-TIP vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Avbalansering dekk

Vi ser her på avbalansering av dekk. Vet du hvorfor bilen rister på rattet? Det er godt mulig at dekket er blitt skadet eller trenger en ny avbalansering.
Video: Tom Knudsen / CC BY-SA 4.0

Å avbalansere betyr å bringe i likevekt

Det er kanskje lett å tenke at dekk og felg er helt i orden når du kjøper det helt nytt? Om du ikke skal bruke dekket, ser både dekket og felgen flotte ut. Ingen problem. Det som er utfordringen, er når dekk og felg skal rotere rundt i ganske store hastigheter.

Omdreininger og balanse

Det som vi ikke ser så godt, er hvor godt selve felgen og dekket er støpt, og da massen som er rundt. Her kommer sikkerheten inn, og det er nå vi trenger å være sikre på at dekket er i likevekt eller balanse, uavhengig av rotasjoner eller antall omdreininger dekket får.

Dekket og felgen er det eneste som har kontakt med bakken. På en bil er det fire "håndflater", som skal sikre oss godt veigrep i alt slags vær og føre.

Da må sikkerheten være i førersetet.

Skrevet av Haldor Hove.
Sist faglig oppdatert 13.03.2019