Salg av reiser
Oppgave 1
Forklar hva som menes med en pakkereise.
Når gjelder pakkereiseloven?
Sett opp noen viktige punkter om kundens rettigheter etter pakkereiseloven.
Forklar hva Reisegarantifondet er.
Oppgave 2
Tenk deg at du jobber i et reiseselskap. En kunde har kjøpt en pakkereise der formålet med reisen har falt bort. Kunden skulle på skiferie, men så har skianlegget blitt stengt på grunn av for lite snø.
Gjør rede for kundens rettigheter, og hvordan dere som reiseselskap bør håndtere situasjonen.
Oppgave 3
I denne oppgaven skal dere se på dommer og avgjørelser for klager på pakkereiser. Gå til "Dommer og avgjørelser" på Reiselivsforum.
Søk på tidligere klagesaker innenfor ulike områder (hotellstandard, mangler, forsinkelser, feilbooking, støy og så videre.
Drøft resultatet, og hva som ligger til grunn for avgjørelsen i ulike saker.
Oppgave 4
Et flyselskap går konkurs mens en passasjer med tur–retur Oslo–Aten befinner seg i Aten.
- Har passasjeren krav på refusjon av utlegg til flybillett hjem til Norge?
- Hva er hovedkravene for refusjon fra Reisegarantifondet?
Oppgave 5
Det er krigshandlinger i nærheten av et reisemål dere i reiseselskapet selger turer til. En kunde tar sjansen på at urolighetene vil gi seg før hen skal reise, og bestiller billetter. Når tidspunktet for avreisen nærmer seg, har urolighetene tiltatt. Utenriksdepartementet har foreløpig ikke frarådet reiser dit.
Kunden bestemmer seg likevel for å avbestille reisen, og ber om å få betalingen for reisen tilbake.
- Har kunden rett til avbestilling og krav på å få pengene tilbake?
Begrunn svaret i lovverket.