Har kunden alltid rett? - Forretningsdrift (SR-SRL vg2) - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Har kunden alltid rett?

Forbrukerkjøpsloven verner om forbrukeres rettigheter ved forbrukerkjøp. For en næringsdrivende er det spesielt viktig å kjenne til ordene reklamasjon, garanti og angrerett.

Rollespill

  • Jobb i grupper på fire.

  • Se på videoen og sett dere inn i temaet forbrukerrett.

  • Lag tre små rollespill med utgangspunkt i

    • reklamasjon

    • angrerett

    • garanti

  • Rollene består av en butikksjef, en ansatt, en forbrukeradvokat og en kunde.

  • Dere velger først roller. Bruk fantasien, og skap situasjoner som kan oppstå.

  • Gruppene lager et rollespill som de framfører i klassen.

  • Ta en klassediskusjon i etterkant av hvert rollespill, og evaluer løsningene som kom fram.



Relatert innhold

Fagstoff
Regelverk – forholdet til kundene

Det er mange lover som regulerer salgs- og reiselivsbedrifters forhold til kunder. Her blir du nærmere kjent med noen av disse lovene.

Skrevet av Cathrine Meyer Johansen.
Sist faglig oppdatert 15.03.2021