Forretningsideen til en bedrift forteller hva bedriften skal gjøre, og forretningsmodellen forteller hvordan bedriften skal gjennomføre det i praksis. Forretningsmodellen beskriver hvordan bedriften skal dekke behov og skape verdier.
Begrepsforklaringer til videoen
forretningsmodell – en plan for hva vi skal gjøre gjennom hele forretningsløpet
lean startup – en metode for å utvikle produkter som kan forkorte produktutviklingsprosessen, og som analyserer om forretningsmodellen er levedyktig
Business Model Canvas – en metode for å utvikle forretningsmodeller
kundesegment – dem vi skaper verdi for, virksomhetens kunder
kunderelasjon – forholdet vi har til kundene våre, hvordan kundene kjenner oss
kanaler – de ulike måtene vi når kundene våre på, og hvordan vi sender produktene våre til kundene
verdiløfte – et løfte om hvilke problemer vi skal løse for kundene, hvilke behov vi tilfredsstiller i markedet, og hvilken verdi vi tilfører kundene
inntektsstrøm – måten vi tjener penger på, aktiviteter som genererer inntekter
ressurser – kompetanse, penger med mer
kjerneaktiviteter – nøkkelaktivitetene vi skal konsentrere virksomheten sin rundt
partnere – leverandører og andre vi må samarbeide med for å kunne utføre kjernevirksomheten vår
kostnader – det vi må bruke penger på
oppskalere – øke produksjonen
risiko – det som kan gå galt
Forretningsmodellen
En forretningsmodell gir deg en oversikt over hva du faktisk må håndtere for å tjene penger på bedriften din. Når du har en god idé, er det lett å fokusere ensidig på å skape et unikt produkt. Da kan du fort glemme å tenke ut en forretningsmodell som faktisk skaper inntekt.
Når du arbeider med en forretningsmodell, er det ofte nødvendig å lage flere utkast. Det er også lurt å teste modellen på noen for å få deres tilbakemeldinger, og deretter gjøre nødvendige endringer ut fra tilbakemeldingene. Når modellen er ferdig, er den et godt verktøy for bedriften din.
Les eksempler på spørsmål som en forretningsplan skal gi deg svar på
Hva skal du levere?
Er markedet stort nok?
Hvilken nytte har produktet?
Hvilken verdi har produktet for andre?
Hva er det ved produktet som gjør at kundene vil komme tilbake igjen og igjen?
Hvilken verdi har produktet for deg?
Hvem er kundene, og hvordan skal du nå dem?
Hvem er venner, konkurrenter eller mulige samarbeidspartnere?
Hvilke kostnader har du, og hvor kommer de fra?
Hvordan skal du selge?
Hvordan ser inntektene ut, og hvor kommer de fra?
Hvordan skal du ta betalt?
Hvordan skal du levere?
Business Model Canvas
Business Model Canvas har blitt en populær modell å bruke til å lage forretningsmodeller. En av fordelene med Canvas-modellen er at den gir deg en fin oversikt over det meste du trenger å vite, på én side. Oversiktsbildet som modellen gir, gjør det lettere å se hvordan ting henger sammen.
Business Model Canvas består av ni ulike elementer som det er meningen at du skal kartlegge og fylle ut i modellen. Denne kartleggingen gir deg en oversikt over hvordan du kan produsere og levere et produkt til et bestemt kundesegment. I tillegg gir modellen et grunnlag for å vurdere om konseptet ditt er levedyktig, om det skaper nok inntekter til bedriften.
Nedenfor ser du et eksempel på hvordan et hytteutleiefirma kan bruke modellen til å planlegge forretningskonseptet sitt.
Business Model Canvas er et utviklingsverktøy for gründere. Det gir oversikt over alle prosesser og ressurser bedriften må håndtere for å tjene penger.