Reiselivet baserer seg ofte på fellesgoder, som er tilgjengelige for alle. Flott natur er et av de viktigste fellesgodene for norsk reiseliv.
Oppgave 1. Diskusjon
Søk på nett, og diskuter i par:
- Hvordan markedsfører norsk reiseliv fellesgodene i Norge?
- Hvordan tror dere fellesgodene, og tilrettelegging av disse, blir finansiert? Hvordan bør de bli finansiert?
- Bør turister betale for å bruke fellesgodene – hvorfor, og hvorfor ikke?
Oppgave 2. Ut på tur!
Fellesgodene er ofte kjernen i reiselivsproduktet, og de er goder vi alle har tilgang til. Fellesgoder inkluderer alt fra turiststier, skiløyper og byparker, til åpne konserter og retten til å slå opp telt i utmarka.
I denne oppgaven skal dere gå en tur ut og ta bilder av fellesgodene der hvor dere bor.
- Del klassen i tre grupper.
- Gruppe 1: Gå ut og ta bilder av natur- og kulturgoder.
- Gruppe 2: Gå ut og ta bilder av infrastruktur, som for eksempel parker, toalettanlegg, flyplasser og annen infrastruktur som er viktig for reiselivet.
- Gruppe 3: Oppsøk en reiselivsbedrift (turistkontor, overnattingssted med mer) og finn bilder i markedsføringsmateriell som viser hvordan fellesgodene blir brukt i markedsføringen av destinasjonen. Se for eksempel på brosjyrer og digitalt markedsføringsmateriell som brukes i markedsføringen av hjemstedet deres.
Oppgave 3. Oppsummering
- Lag en presentasjon av bildene deres.
- Sett presentasjonene sammen til en felles oversikt over fellesgodene i reiselivet fra der dere bor. Kanskje er det mer enn dere trodde?
Relatert innhold
CC BY-SASkrevet av Cathrine Meyer Johansen.
Sist faglig oppdatert 11.12.2020