Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Bruk av fellesgoder

Reiselivet baserer seg ofte på fellesgoder, som er tilgjengelige for alle. Flott natur er et av de viktigste fellesgodene for norsk reiseliv.
En person poserer på en fjelltopp. Bildet er tatt idet hen gjør et hopp opp i lufta. Det er vakker utsikt til fjell og hav og fine og stille værforhold. Fotografi.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave 1. Diskusjon

Søk på nett, og diskuter i par:

  • Hvordan markedsfører norsk reiseliv fellesgodene i Norge?
  • Hvordan tror dere fellesgodene, og tilrettelegging av disse, blir finansiert? Hvordan bør de bli finansiert?
  • Bør turister betale for å bruke fellesgodene – hvorfor, og hvorfor ikke?

Oppgave 2. Ut på tur!

Fellesgodene er ofte kjernen i reiselivsproduktet, og de er goder vi alle har tilgang til. Fellesgoder inkluderer alt fra turiststier, skiløyper og byparker, til åpne konserter og retten til å slå opp telt i utmarka.

I denne oppgaven skal dere gå en tur ut og ta bilder av fellesgodene der hvor dere bor.

  • Del klassen i tre grupper.
  • Gruppe 1: Gå ut og ta bilder av natur- og kulturgoder.
  • Gruppe 2: Gå ut og ta bilder av infrastruktur, som for eksempel parker, toalettanlegg, flyplasser og annen infrastruktur som er viktig for reiselivet.
  • Gruppe 3: Oppsøk en reiselivsbedrift (turistkontor, overnattingssted med mer) og finn bilder i markedsføringsmateriell som viser hvordan fellesgodene blir brukt i markedsføringen av destinasjonen. Se for eksempel på brosjyrer og digitalt markedsføringsmateriell som brukes i markedsføringen av hjemstedet deres.

Oppgave 3. Oppsummering

  • Lag en presentasjon av bildene deres.
  • Sett presentasjonene sammen til en felles oversikt over fellesgodene i reiselivet fra der dere bor. Kanskje er det mer enn dere trodde?
Fire smilende personer går i retning kamera. I bakgrunnen er det steinskulpturer og en vannfontene. Flere personer går blant skulpturene. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Relatert innhold

Reiselivet baserer seg ofte på fellesgoder som er tilgjengelige for alle. Slike goder betyr mye for attraksjonsverdien til mange destinasjoner.

CC BY-SASkrevet av Cathrine Meyer Johansen.
Sist faglig oppdatert 11.12.2020

Læringsressurser

Samarbeid i reiselivsnæringen