Samarbeidsformer i reiselivet
Tenk deg at du planlegger en hyggelig feriereise. Du bruker kanskje nettet for å velge transportmiddel, overnattingsted, lokale opplevelser og spennende spisesteder. Du har sikkert ikke kommet langt i planleggingen før du har vært innom et titalls ulike reiselivsbedrifter. Hver og en av dem tilbyr sin del av reisen du er i ferd med å sette sammen.
Visit Flåm som eksempel
Nettsiden til Visit Flåm har en enkel meny over lokale tilbud. Å sette sammen en slik meny krever både god koordinering og en felles strategi. De fleste reiselivsbedriftene har et etablert samarbeid. Samarbeidet kan enten foregå direkte mellom bedriftene, eller det kan foregå indirekte ved at de er medlemmer i lokale organisasjoner som koordinerer og utvikler felles produkter.
Figuren nedenfor illustrer det komplekse samarbeidet i Flåm. Som du ser, samarbeider Visit Flåm med mange andre aktører i reiselivsnæringen for å kunne tilby et helhetlig reiselivsprodukt.
I Norge er det vanlig at reiselivsaktører som er geografisk nær hverandre, samarbeider. Samarbeidet kan eksistere på alle nivå: i bygdelag, på kommunenivå, på tvers av kommuner, på fylkesnivå, på landsdelsnivå og på nasjonalt nivå.
Eksempel på samarbeid basert på geografi – nasjonalt
Konseptet Opplev nye sider av Norge er et eksempel på et nasjonalt samarbeid. De som har gått sammen om dette konseptet, tilbyr et helhetlig reiselivsprodukt som lar deg skreddersy din egen pakketur i Norge. Her kan du forhåndsbestille og betale samlet for både transport, overnatting, servering og opplevelser.
Fjord Tours står som utvikler av Opplev nye sider av Norge, som er et helårsprodukt. Fjord Tours er en aktivitetsleverandør, og eier verken hotell, busser, båter eller tog, men har samarbeidspartnere som tilbyr transport, overnatting og opplevelser. Selv står de for formidlingen og tilretteleggingen, og de transporterer turistene dit de vil, i ulike «pakker». På nettsidene til Fjord Tours kan du bestille din opplevelsesferie i Norge – med turer, aktiviteter og hotell – i én enkel booking. Du kan velge blant mer enn 200 aktiviteter og sette sammen en reiserute med overnattinger som passer din plan.
Hos Fjord Tours kan du også bestille en ferdig rundtur som kalles Norge i et nøtteskall. Produktet blir markedsført i ulike kanaler, for eksempel hos Visit Norway, som skriver dette om rundturen:
Turen tar deg med gjennom noen av de vakreste landskapene i Vestlandet. Du opplever den vakre Bergensbanen, den imponerende Flåmsbana, Aurlandsfjorden, den trange Nærøyfjorden og den stupbratte Stalheimskleiva. Du kan starte Norge i et nøtteskall® turen fra Oslo, Voss eller Bergen hele året. […] Overnatting underveis er mulig på alle rundturene. Prøv Fjord Pass®, Norges største hotellpass. Med dette i lommen får du rabatt på 170 overnattingssteder over hele Norge.
Stadig flere samarbeidsorganisasjoner i reiselivet er basert på et tema, et produkt eller et markedsområde. En viktig årsak til det er at en stor andel reisende finner informasjon på nettet og velger reise ut fra sine egne interesser.
Eksempel på produktbasert samarbeid – regionalt
Ullruta i Bergen er et godt eksempel på hvordan reiselivsnæringen kan etablere et samarbeid med utgangspunkt i et produkt og utvikle et helhetlig reiselivsprodukt rundt det. Ullruta er en biltur som tar deg med på en reise gjennom flere tusen år – fra vikingtida til vår tid. Bergensregionen har i dag en komplett samling av attraksjoner som har med ull å gjøre. Du kan gå på museer for å lære om ullas historie, du kan besøke fabrikker og motehus som selger moderne norskproduserte ullplagg til hele verden, du kan overnatte på en tradisjonell vestlandsgård og komme tett på sauen, og du kan lære å strikke og veve.
Eksempel på temabasert samarbeid – kommunalt
Den Gyldne Omvei er et eksempel på hvordan reiselivsnæringen kan samarbeide rundt et tema – i dette tilfellet mat, kunst og kultur. Den Gyldne Omvei er en veistrekning som går gjennom et vakkert kulturlandskap i Inderøy kommune i Nord-Trøndelag. Her har de satset på et helhetlig reiselivsprodukt med mat-, kunst- og kulturopplevelser.
Hotell- og serveringsbransjen samarbeider ofte i kjeder. De Historiske Hotel & Spisesteder (De Historiske) er et eksempel på et frivillig kjedesamarbeid. Hotellene er lokalisert rundt om i hele landet.
De Historiske er en medlemsorganisasjon som består av 66 hotell, 23 spisesteder og 2 båter. Hotellene og spisestedene har fortiden som ramme for virksomheten, og skriver dette om tilbudet sitt:
Utsøkte matretter og årgangsviner, vakker kunst og kultur, design og utsmykking basert på lange tradisjoner og historie, herskaplig behandling, spennende historiefortellinger, en romantisk stemning og mye mer kan oppleves uten å måtte forlate hotellene. Golf, kanefart, skiløyper, fjorder, fosser, fiske, jakt, båtliv, fjelltopper, museer, shopping, ridning, vandreturer og mye mer kan du oppleve rett utenfor våre dører, hvis det skulle friste.
Samarbeid i serveringsbransjen
Serveringsbransjen består av mange små og mellomstore selvstendige virksomheter. Mange av virksomhetene er tilknyttet ulike kjeder, spesielt innenfor hurtigmat. Serveringsbransjen favner et bredt spekter av ulike typer virksomheter: restauranter, kafeer, barer, cateringbedrifter, kantiner og gatekjøkken.