Utforsk samarbeidsformer i reiselivet
De fleste reiselivsbedrifter har en eller flere samarbeidspartnere. Samarbeidet kan foregå direkte mellom bedriftene, men også indirekte ved at bedriftene er medlemmer i lokale organisasjoner som koordinerer og utvikler felles produkter. Filmen Visit Bodø (under) er et eksempel på et slikt samarbeid.
Gjør rede for ulike samarbeidsformer i reiselivet.
På nettsidene til destinasjonsselskapene Destination Lofoten AS og Visit Bodø finner du menyer med lokale reiselivstilbud. Å sette sammen slike menyer krever både samarbeid, god koordinering og en felles strategi.
Utforsk nettsidene til Destination Lofoten AS og Visit Bodø.
Gjør rede for destinasjonsselskapenes oppgaver.
Drøft fordeler ved å ha destinasjonsselskaper som Destination Lofoten AS og Visit Bodø.
Det helhetlige reiselivsproduktet er et samspill mellom mange ulike aktører innenfor formidling, transport, overnatting, servering og opplevelser. Utforsk nettsida til Destination Lofoten AS videre, og sett opp en oversikt over samarbeidspartnere og samarbeidsformer i det helhetlige reiselivsproduktet Lofoten.
Visit Bodø er et destinasjonsselskap for hele Saltenregionen. Utforsk nettsida til Visit Bodø, og sett opp en oversikt over samarbeidspartnere og samarbeidsformer i det helhetlige reiselivsproduktet Bodø.
Relatert innhold
Det finnes ikke en felles modell for samarbeid i reiselivsnæringen. Mange samarbeid tar utgangspunkt i en beliggenhet, et tema eller et markedsområde.