Nasjonal strategi for norsk reiseliv
For å kunne sikre en bærekraftig utvikling av reiselivet trenger vi en felles retning og felles mål. Pandemien ble brutal for reiselivsnæringen, siden verden stengte ned. Samtidig ga den oss en mulighet til å tenke mer helhetlig og bærekraftig på gjenoppbygging og videre utvikling etter pandemien. Dette er en pådriver i utviklingsarbeidet for norsk reiseliv, sammen med teknologi, digitalisering og det grønne skiftet. Strategien er lagd for å gi en felles retning for bærekraftig reisemålsutvikling fram til 2030.
Nærings- og fiskeridepartementet ga Innovasjon Norge i oppdrag å utarbeide strategien. Det har Innovasjon Norge gjort i samarbeid med norsk reiselivsnæring og flere andre offentlige og private fagmiljøer, bransjer og sektorer. Det er en strategi for en helhetlig utvikling av norsk reiseliv og Norge som reisemål, med særlig vekt på perioden 2021–2024. I denne perioden skal strategien bidra til å løfte næringen ut av krisen forårsaket av covid-19-pandemien.
Både satsingsområdene og tiltakene som er nevnt i strategien, er basert på internasjonale analyser, trender og utviklingstrekk. I tillegg har reiselivsfaglige råd og ulike aktørers innspill bidratt i strategiarbeidet.
Se video om Nasjonal reiselivsstrategi (vimeo)
Hovedmål for reiselivsstrategien
Hovedmålene i strategien er omfattende, og for å klare å gjennomføre er næringen avhengig av et tett samarbeid mellom private og offentlige reiselivsaktører. Hovedmålene i strategien er:
Norsk reiseliv skal øke sin egen verdiskaping og bidra til jobbskaping i hele landet.
Norsk reiseliv skal bidra til at Norge blir et lavutslippssamfunn.
Norsk reiseliv skal bidra til attraktive lokalsamfunn og fornøyde innbyggere.
Norsk reiseliv skal levere så høy kundeverdi at betalingsvilje og gjenkjøp øker.
Gjennomføring og oppfølging
Alle private og offentlige reiselivsaktører må samarbeide for å nå målene i reiselivsstrategien. Strategien må implementeres i de ulike reiselivsaktørenes egne planer og strategier for en bærekraftig reiselivsutvikling. Det strategiske arbeidet må bli fulgt opp som en kontinuerlig prosess for at man skal nå de overordnede målene innen 2030.