Tips til gjennomføring av produksjonen
Sjekk at alle har lest og forstått framdriftsplaner, produksjonsplaner og arbeids- og ansvarsfordelingen.
Sjekk at alle involverte har fått beskjed, og at opptakssteder er klare til bruk.
Dobbel- og trippelsjekk teknisk utstyr.
Finn ut hvilke lover og regler som gjelder for din produksjon. Det kan for eksempel være åndsverkloven, personvernloven, Vær varsom-plakaten og/eller markedsføringsloven.
Når du er i gang, er det viktig å holde humøret oppe. Sørg for påfyll av mat og drikke. Det er ikke uten grunn at produksjonsselskapene kjøper inn kilovis med godteri når de er i opptak. Blodsukkeret til staben må holdes i sjakk.
Bruk tida godt. Vær effektiv når du først setter i gang.
Hold deg til planene, men ikke vær redd for å være spontan og gjøre endringer underveis. En god plan sikrer at du er på rett spor, men den kan fravikes.
Eksempel: En journalist som har forberedt spørsmål til et intervju, bør stille oppfølgingsspørsmål der og da til svarene som gis. Det vil sannsynligvis gi flere og bedre svar.
Lag sikkerhetskopi av alt innhold.
Lag en god dokumentstruktur på datamaskinen når du importerer filene dine.
Faktasjekk: Dobbeltsjekk sentrale fakta. Ved bruk av kilder, sjekk at du krediterer riktig. Hvis du har intervjuet noen, sørg for at du har stavet navnet deres rett.
Språksjekk. En skrivefeil i den ferdige produksjonen vil virke svært forstyrrende og svekke kommunikasjonen din.
Pass på at du har vurdert og tatt etiske hensyn og holder deg innenfor lover og regler.
Sørg for at du eksporterer i riktige filformater og størrelser.
Sjekk at alt fungerer både innholdsmessig og teknisk før du sender over arbeidet ditt til oppdragsgiver første gang.
Til slutt: Hold alle frister, og si ifra i tide hvis du ser at du sprekker på en deadline.
Relatert innhold
Medieproduksjoner kan organiseres som prosjekter. Et prosjekt skal lede til et produkt, en tjeneste eller et resultat.