Lag en pitch for et TV-konsept
Du arbeider for et produksjonsselskap og skal selge inn et programkonsept til en norsk TV-kanal.
Du kan velge ett av disse scenarioene:
- Du har en idé til et nytt programkonsept på TV, og du forsøker å selge den inn på et åpent pitchemøte der representanter fra NRK, TV 2 og TVNorge er til stede.
Du finner et eksisterende programkonsept som ennå ikke er blitt vist på norsk TV. Konseptet ønsker du å selge inn på et åpent pitchemøte der representanter fra NRK, TV 2 og TVNorge er til stede.
Utforsk nettsidene til verdens største produksjonsselskaper for å finne den neste, store snakkisen på norsk TV. Let for eksempel hos Banijay Group eller hos Fremantle.
En pitch er en kortvarig framføring av en idé for en potensiell oppdragsgiver. I løpet av noen få minutter skal du få andre til å tenne på ideen din og se potensialet i den.
Med andre ord: Tenk deg at du møter en programredaktør fra TV 2 i heisen. I løpet av heisturen må du rekke å fortelle om programideen din og overbevise ham eller henne om at TV 2 bør satse på å utvikle programmet ditt. Når heisdørene går opp, er sjansen brukt opp.
Her kan du lese mer om pitching.
- Finn ideen din og gjør research. Hvem er målgruppa? Er ideen original? Hvorfor skal TV-kanalene kjøpe programmet? Ta notater.
- Lag en pitch for å selge ideen din. Et godt råd fra bransjen er: «Keep it simple, stupid!» Start gjerne med et utsagn som vekker nysgjerrighet. Du kan illustrere pitchen din med enkle skisser eller stillbilder. Ikke grav deg ned i detaljer. Det gidder ingen å høre på. Og husk: Dersom ikke du er entusiastisk, blir ikke andre det heller!
- Presenter pitchen for noen i klassen. Gi hverandre terningkast fra 1–6 til hvert av punktene under. Kanskje den med best skår kan pitche for hele klassen til slutt?