Teknikker for idéutvikling i medieproduksjon
Idéutvikling brukes i alt profesjonelt arbeid med medieuttrykk. En journalist kan ha nytte av idémyldring for å finne fram til interessante vinklinger i en sak.
I kommunikasjons- og reklamearbeid blir idéutvikling brukt i startfasen for å klargjøre følgende punkt:
- Hvem er målgruppa?
- Hva er budskapet?
- Hva vil vi oppnå med kommunikasjonen vår?
- Hvilken fortelling skal vi fortelle?
Det finnes utallige teknikker for idéutvikling. Noen kan brukes individuelt, og andre egner seg best i samarbeid mellom flere. Ofte er det nyttig og nødvendig å kombinere ulike teknikker.
Her er noen teknikker som brukes i arbeid med medieproduksjon:
Det er ikke uvanlig at en person blir bedt om å være leder, eller los, for idéutviklingsprosessen. Han eller hun passer på tiden, sørger for at stemningen er god, og at idéutviklingen blir dokumentert. Trygge, avslappede og lekne rammer for prosessen gjør at flere tør å komme med sine ideer.
Her er noen øvelser som kan gjøre gruppa tryggere på hverandre:
Relatert innhold
I JA-fasen bruker du kreative metoder som får fantasien til å løpe løpsk.