Hopp til innhold
Fagartikkel

Klar, ferdig, kreativ – KFK-modellen

Skal man lage et spennende medieprodukt, må man ha en god idé. Men hvordan skaper man og utvikle ideer på bestilling? I de fleste medieyrker består produksjonsprosessen av ulike faser med kreativt arbeid.

Ingen liker å se eller høre på et kjedelig medieprodukt, og oppdragsgivere er ikke villige til å betale for det. Alle som jobber i mediebransjen, må derfor kunne utvikle nye, kreative løsninger. Det gjelder både journalister, reklamefotografer, grafiske designere, filmskapere, spillutviklere og webdesignere.

Men hvordan klarer man å stadig være kreativ? Og hvordan klarer man å være kreativ på bestilling? Å arbeide fram en god idé kan være halve jobben.

Klar, ferdig, kreativ

Modellen Klar, ferdig, kreativ (eller KFK-modellen), som er utviklet av Martin Walter og Daniel Almli, illustrerer hvordan man kan jobbe med kreativitet i medieproduksjon. Modellen bryter idéfasen ned i fire delfaser.

Delfase

Beskrivelse

Mål

Utforsk

Tenk nøye gjennom hva som er viktig for oppdragsgiveren. Research, altså utforsk, hva som er målet med produktet og temaet det omhandler. I denne fasen er det viktig å sikre seg mest mulig informasjon.

ende opp med en enkel problemstilling

Idemyldring

Nå skal fantasien få løpe fritt. I denne fasen er det lurt å samarbeide med andre og å bruke ulike idéskapingsverktøy. Denne fasen kalles også JA-fasen. Her er ingen ideer dumme. Alt er lov!

ende opp med så mange ideer som mulig

Kill your darlings

Nå er det tid for å være kritisk og kaste det som ikke skal brukes. Kill your darlings er et begrep i mediebransjen. Det betyr at man må gi slipp på noe man liker godt, for å kunne satse fullt på den ideen man tror vil fungere best for målgruppa.

ende opp med én konkret idé man ønsker å satse på

Sett det sammen

I denne fasen skal man utvikle ideen videre og synliggjøre den i form av skisser, manus, synopsis, storyboard e.l., som presenteres for en mulig oppdragsgiver.

ende opp med en pitch, eller en presentasjon, som viser hvordan medieproduktet skal bli eller vil fungere