Storyboardskisser i medieproduksjon
I mediefaget brukes skissearbeid til utvikling av ideer og til å forberede arbeidet med produksjon. Før en videoproduksjon er det for eksempel praktisk å vite hva som skal skje under opptak. Mange mennesker er i sving, og du vil ikke bruke unødig tid på problemløsning.
Tanker og ideer er vanskelige å kommunisere klart, men med visuelle fremstillinger er det lettere for videofotografer, regissør og skuespillere å samarbeide om opptak.
Utviklingen i en bildefortelling i storyboard
La oss ta for oss et enkelt eksempel på hvordan skisser kan brukes til å kommunisere utviklingen i en bildefortelling. Før videoproduksjoner blir fortellinger visualisert i en storyboard.
Hvordan lager du så rekken av skisser for å illustrere en situasjon som utvikler seg? Jo, i en bildefortelling må du hele tiden ha minst tre scener i hodet konstant:
- den scenen du er i
- den senen du kommer fra
- den scenen du skal til
Du må altså skisse ned scenene, og så skisse dem om igjen i forhold til hverandre, helt til det er en visuell flyt i sammenhengen mellom dem. Du ønsker å ha kontroll på hvor i bildet publikum skal ha blikket sitt, og hvordan blikket skal forflytte seg fra scene til scene.
- Hvor var fokuset der du kom fra?
- Hvor skal fokuset ta over i den scenen du er i?
- Hvordan avslutter du den scenen du jobber med, slik at fokuset blir lett å fortsette med videre i bildefortellingen?
- Hvilke personer er med, og hvordan beveger de seg i bildet, og i forhold til hverandre?
- Hvordan beveger kamera seg i forhold til personene?
Storyboardfigurer
Storyboardfigurer skal være enkle og raske å tegne. Det er viktig å lage figurer med litt kjøtt på, som disse enkle figurene.
Unngå fyrstikkmennesker, de viser dårlig retning, perspektiv og vinkler på personer. Bruk likevel ikke tid på å få dem til å ligne skuespillere.
Av og til ser man kanskje bare føttene til en rollefigur. Hvordan skal du få DET til å ligne rollefiguren din?
Gi de forskjellige figurene fargekoder for at andre skal forstå hvem som er i scenen. Fyll føttene med farge, og du har forklart hvem de tilhører.
Et eksempel på tre scener i en storyboard
La oss se på et eksempel. Handlingen er: “En person ser først ut på båten sin gjennom vinduet, så tar han/hun seg en tur i båten”.
I planleggingen av en fortelling for levende bilder er det viktig å få med detaljer om bevegelse, retning, perspektiv og avstand. Du velger virkemidlene dine avhengig av hvordan du vil fortelle historien din. Du husker sikkert at valg av virkemidler setter preg på fortellingen og i neste omgang styrer nysgjerrigheten til og følelsene hos publikum.
For å få til presise visuelle beskrivelser må du også tenke over hvordan kamera skal brukes:
- Hvilket utsnitt velger du?
- Hvilket perspektiv?
- Skal det inn noen bestemte kamerabevegelser?
- Hvilke komposisjonsprinsipper er gjeldene i inngangen og utgangen av et opptak?
Husk at det er ideer og løsninger som er viktige. Ikke la være å skisse opp en ny idé bare fordi du liker en skisse som tegning. Du må venne deg til å måtte forkaste mange skisser i søken på den beste ideen og den beste løsningen.
Formålet er å dele ideer og bli enige om et visuelt utgangspunkt å samarbeide om.
Det er ikke uvanlig at mange nybegynnere innen videoproduksjon tror de klarer å ha all nødvendig informasjon i hodet og samtidig å gjøre seg forstått av alle i produksjonsteamet. Men med erfaring vil nok de samme personene drømme om å leie inne egne tegnere til å lage storyboard.