Analyser en sammensatt reklametekst - Medie- og informasjonskunnskap 2 - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Analyser en sammensatt reklametekst

Bruk filmen som inspirasjon til hvordan du kan tolke ulike elementer i en sammensatt reklametekst. Video: Filmkonsulentene / CC BY-NC-SA 4.0

Oppgave 1

Analyser en valgfri reklame ved å bruke skjemaet under.

  • Skriv stikkordene inn i skjemaet etterhvert som du tar for deg punktene.
  • Til slutt eksporterer du det du har skrevet. Sammenlign og diskuter svarene dine med en medelev. Har dere lagt merke til det samme?

Oppgave 2

Skriv ferdig analysen eller presenter analysen muntlig for klassen.

Oppgave 3

Drøft følgende spørsmål med en medelev eller i klassen:

  • Hvilke reklamer liker dere? Begrunn hvorfor dere liker disse.
  • Hvilke reklamer liker dere ikke? Begrunn svaret.
  • Hvor gode er markedsførere til å treffe ungdom? Hva kan de gjøre bedre?
Skrevet av Marthe Johanne Moe.
Sist faglig oppdatert 27.01.2022