Øv deg i kritisk mediekompetanse - Medie- og informasjonskunnskap 2 - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Øv deg i kritisk mediekompetanse

Har du et bevisst forhold til mediene? Jobb med ulike situasjoner og oppdrag som du må ha kritisk mediekompetanse for å løse.

1. Vurder tre situasjoner

I denne oppgaven får dere beskrevet tre situasjoner som handler om medier og mediebruk. Dere skal så bruke kritisk mediekompetanse for å løse et oppdrag.

Situasjon 1: Kritisk til kilder

Du har et programfag på videregående som virkelig interesserer deg. Du bruker mye tid på nettet og i sosiale medier til å undersøke relevante temaer i faget. Mye av innholdet er engelskspråklig, og mesteparten av dette er amerikansk.

I en time forteller læreren om en kjent fagperson i fagfeltet som er fra Spania. Du blir nysgjerrig og finner artikler på spansk, du bruker oversettelsesverktøy for å få hjelp til å forstå innholdet. Det går opp for deg at her er perspektivene helt annerledes enn dem du i hovedsak har fått med deg gjennom de typiske nettstedene og kanalene du bruker.

Oppdrag 1

Hjelp! I hvor stor grad er egentlig innsikten din i faget ensidig vinklet? Gjelder det flere emner? Hvordan kan du gå fram for å få mer balansert kunnskap?

Situasjon 2: Kjøp i dataspill

Du er blitt hekta på et dataspill og har brukt noen kroner på skins og hjelpemidler i spillet. Etter hvert innser du at disse småbeløpene til sammen utgjør ganske mye, og du har brukt mer penger enn du hadde regnet med.

Du leser at produsenten av dataspillet er kjent for å ha en spesielt hissig forretningsmodell for salg i dataspillene sine.

Oppdrag 2

Noe må gjøres. Finn ut hvordan spillprodusentene lokker spillerne til å bruke penger. Hvorfor føler du deg lurt til å bruke mer penger enn du hadde tenkt? Og så: Hvordan skal du håndtere din egen pengebruk i dette dataspillet?

Situasjon 3: Bruk av smartmobil

Du har i lengre tid irritert deg over at foreldrene dine sitter med mobilen ved middagsbordet. En dag foreslår du at dere skal sammenligne hverandres registrerte skjermtid. Det viser seg at dere har brukt skjerm omtrent like mye.

Dere går inn i en diskusjon om hva som er fornuftig og akseptabel bruk av skjerm, og hva som ikke er det. Samtalen går fra å handle om minutter og timer brukt på skjerm i arbeid og i fritid til å handle om situasjoner der det er greit å bruke mobilen, og situasjoner det ikke er det.

Oppdrag 3

Hvor går grensa? Når er det greit, og når er det ikke greit å bruke mobilen? 80-årsdagen til bestefar? Kafébesøk med venner? Middag med familien? Diskuter med en medelev og foreslå 10 skjermvettregler.

2. Lag situasjoner og oppdrag

I denne oppgaven skal dere lage egne situasjoner, slik som dem dere finner i oppgave 1. Situasjonene skal på ulike måter sette mediebruk i sammenheng med kritisk mediekompetanse.

Bruk følgende titler eller finn på egne temaer:

  • Fanget i et ekkokammer

  • Ungdom med ytringsansvar i lokalavisa

  • Bestefar kan ikke bruke appen

  • Reklamen spiller på følelser

  • Informasjonen er vinklet til fordel for bedriften

Beskriv to eller tre situasjoner på hver gruppe og prøv å formulere oppdrag til situasjonen.

3. Del med klassen og diskuter

Del situasjonsbeskrivelser med klassen. Diskuter et par av dem i fellesskap.

Relatert innhold

Fagstoff
Hva er kritisk mediekompetanse?

Kritisk mediekompetanse handler om å kunne stille kritiske spørsmål til alt som har med mediene å gjøre: produksjon, språk, representasjon og publikum.

Skrevet av Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 27.04.2023