Undersøk unge sin kritiske mediekompetanse - Medie- og informasjonskunnskap 2 - NDLA

Hopp til innhold
Arbeidsoppdrag

Undersøk unge sin kritiske mediekompetanse

Hvor bevisste er ungdommer om hvordan de bruker mobiltelefonen? Besøk en ungdomsskoleklasse og fortell om hva en agent i egen mediehverdag er. Bruk kodekammeret Hekta? til å styrke elevenes kritiske mediekompetanse.

Arbeidsoppdrag

I dette arbeidsoppdraget skal dere øke den kritiske mediekompetansen i en ungdomsskoleklasse. Dere ønsker å få hver enkelt elev til å bli agent i egen mediehverdag.

  1. Ta kontakt med en ungdomsskole i nærheten og gjør avtale om å få komme på besøk i en klasse.

  2. Sett dere godt inn i ressursene under. Dere må regne med å bruke tid både på skolen og hjemme for å komme dere gjennom alle oppgavene.

    Oppgave: Agent i egen mediehverdag

    Oppgave: Hekta? Et kodekammer om din digitale hverdag

  3. Lag en plan for timene, sorter inn og ut oppgaver dere vil og ikke vil ha med. Be læreren deres om å godkjenne planen. Tilpass planen dersom det er nødvendig. Noen innspill:

    • Introduser uttrykket "agent i egen mediehverdag"

    • Organiser og hjelp elevene til å løse oppgavene i "Hekta? Et kodekammer om din digitale hverdag". Pass på tida!

    • Kom gjerne tilbake til uttrykket "agent i egen mediehverdag" til slutt i økta. Fikk elevene lyst til å bli agenter i egen mediehverdag?

  4. Gjennomfør opplegget. Dokumenter hvordan opplegget gikk.

    • Fikk dere gjennomført planen?

    • Hvordan var engasjementet til elevene?

    • I hvilken grad fikk elevene forståelse for og lyst til å være agent i egen mediehverdag?

  5. Dere er tilbake i egen klasse. Del erfaringer. Hva var morsomt eller interessant, hva var utfordrende? Gikk det slik dere hadde tenkt? Ville elevene bli agent i egen mediehverdag? Fikk dere styrket elevene sin kritiske mediekompetanse?

Relatert innhold

Fagstoff
Hva er kritisk mediekompetanse?

Kritisk mediekompetanse handler om å kunne stille kritiske spørsmål til alt som har med mediene å gjøre: produksjon, språk, representasjon og publikum.

Skrevet av Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 27.04.2023