Egenvurdering for emnet krig, menneskerettigheter og propaganda
Hvordan bør journalister dekke krig, terrorhandlinger og brudd på menneskerettigheter? Hvordan blir mediene brukt strategisk av partene i en konflikt? Og hvordan fortelle en historie om krig og lidelse slik at den berører og engasjerer mottakeren? Vurder hva du kan om dette emnet.
Hva har du lært om medier i krig og konflikter?
Gå gjennom disse punktene og få oversikt:
- Jeg vet hvilke problemer journalister møter når de skal dekke krigshandlinger, og hvor farlig det er for journalister å bevege seg inn i krigssoner.
- Jeg kjenner til innholdet i FNs menneskerettighetserklæring, hvorfor erklæringen sikrer retten til uavhengig journalistikk, og hvorfor journalistikken har et moralsk ansvar for å overvåke at menneskers rettigheter blir ivaretatt.
- Jeg kan drøfte etiske problemstillinger om bruk av stillbilder og levende bilder fra områder herjet av krig, terror og brudd på menneskerettighetene.
- Jeg vet hva propaganda er, hva formålet med propaganda er, og hvordan propaganda formidles via sosiale og redaksjonelle medier.
- Jeg forstår hvordan underholdningsmedier kan være med på å bygge opp stereotype fiendebilder og skape fordommer.
- Jeg kjenner til flere mediefortellinger om krig og brudd på menneskerettighetene, vet hvilke virkemidler som brukes for å skape innlevelse, medfølelse og engasjement, og kan bruke disse virkemidlene i mine egne mediefortellinger.
Fagbegreper | ||
---|---|---|
FNs menneskerettighetserklæring | ytringsfrihet | flyktning |
asylsøker | mediestrategi | propaganda |
psykologisk krigføring | terrorisme | narrativ |
konspirasjonsteori | cyberkrig |
CC BY-SASkrevet av Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 02.11.2021