Filmen Kapernaum og barns rettigheter
Oppgave 1: Barns rettigheter
En spillefilm er en mediefortelling som gir deg mulighet til å leve deg inn i og forstå andres tanker, følelser og livsvilkår. Før du går igang med oppgavene, må du se filmen Kapernaum av den libanesiske regissøren Nadine Labaki.
- Ordet capharnaüm har en mer allmenn betydning på fransk. Finn den norske oversettelsen. Bruk for eksempel ei digital ordbok.
- Hvordan samsvarer tittelen på filmen med historien som fortelles?
FN har vedtatt en egen barnekonvensjon, med rettigheter som gjelder alle barn i verden. Hvilke rettigheter er tatt med i konvensjonen?
- Hvilke barnerettighetene mangler hovedpersonen Zain i filmen?
Oppgave 2: Anslaget
Ved å studere fortellemåte og virkemidler får du en dypere forståelse av det filmen vil formidle. Se nøye gjennom de første minuttene av filmen, fram til 08:10.
- Hvilke viktige karakterer blir vi presentert for i anslaget?
- Beskriv miljøet disse personene er en del av.
- Hvordan er barna vi møter i anslaget påvirket av oppvekstmiljøet?
- I de første scenene får vi flere skifter mellom fugleperspektiv og normalperspektiv. Hva vil regissøren oppnå med dette?
- Beskriv plottet vi blir presentert for i anslaget.
Oppgave 3: Synsvinkel
I de fleste filmer ser vi barn med de voksnes øyne. Filmen Kapernaum skiller seg ut fordi synsvinkelen ligger hos et barn. Beskriv eksempler i filmen der barnets perspektiv kommer til uttrykk gjennom bruk av filmatiske virkemidler.
Oppgave 4: Hovedpersonen
- Beskriv hovedpersonen Zain. Hvem er han, og hvilke egenskaper har han? Beskriv hendelser som bekrefter denne personkarakteristikken.
- Hvordan utvikler Zain seg i løpet av filmen? Lag ei kort liste over scener i filmen som illustrerer denne utviklingen.
- Rollen som Zain spilles av norske Zain Al Rafeea. Familien hans flyktet til Libanon fra borgerkrigen i Syria. Senere kom de til Norge og er nå bosatt i Hammerfest. Den libanesiske regissøren ønsket at filmen skulle være realistisk, og Zain ble plukket ut til å spille hovedrollen på bakgrunn av et tilfeldig møte på gata i Beirut. Tror du at denne formen for casting har betydning for filmens troverdighet? Hvorfor (ikke)?
Oppgave 5: Tema til refleksjon
Etter at dere har sett filmen, kan dere diskutere problemstillingene nedenfor i klassen. Alternativt kan dere velge en av problemstillingene som tema i en drøftingsoppgave, gjerne i samarbeid med norskfaget:
- Er barn foreldrenes eiendom? Bør alle foreldre ha rett til å ha barn? Når bør barnevernet gripe inn?
- Hva kan gjøres for at alle barna faktisk er sikret de rettighetene FN har vedtatt?
- Den norske regjeringen har som politikk at Norge primært skal hjelpe flyktninger i nærområdene deres, det vil si nær hjemlandet eller hjemstedet de har måttet flykte fra. Diskuter dette prinsippet i lys av filmen Kapernaum.