Muntlig-praktisk oppgave: hatytringer og debattkultur - Medie- og informasjonskunnskap 2 - NDLA

Hopp til innhold
Arbeidsoppdrag

Muntlig-praktisk oppgave: hatytringer og debattkultur

I denne oppgaven skal du og medelevene dine lage en video der dere utforsker ytringsfrihetens grenser og debatterer hatefulle ytringer i sosiale medier. Samtidig får dere øvd dere på å løse en muntlig-praktisk eksamensoppgave.

Målet med denne oppgaven er

  • å forstå hvordan krenkende og hatefulle ytringer påvirker dem som blir rammet

  • å bli kjent med ulike synspunkter på hvor grensen for ytringsfrihet går

  • å kunne reflektere over hvordan debattkultur i sosiale medier fremmer og hemmer medborgerskap

  • å øve på å løse en muntlig-praktisk eksamensoppgave

Arbeidsoppdrag

Lag en video om debattkultur i sosiale medier og ytringsfrihetens grenser. Videoen skal kunne publiseres i sosiale medier som et mediefaglig fundert innlegg i debatten om retorisk medborgerskap.

Deltakere i videoen er

  • et intervjuobjekt som har blitt usatt for krenkende eller hatefulle ytringer i kommentarfelt eller sosiale medier

  • en debattleder

  • to unge debattdeltakere med ulikt syn på hvor grensen går for hvilke typer meldinger det skal være lov å poste i sosiale medier

Gjennomføring

Del klassen inn i grupper på fire elever som samarbeider om å løse oppdraget. Elevene skal i etterkant lage et individuelt refleksjonsnotat.

Idé- og researchfase

Studer oppdraget nøye. Ta utgangspunkt i fagkunnskapen dere har om ytringsfrihet, ytringsfrihetens grenser og retorisk medborgerskap, og gjør grundig research.

Alle i gruppa samarbeider i idéfasen. Velg innfallsvinkel. Skal videoen handle om rasisme eller sexisme i sosiale medier? Kanskje skal den handle om hets av personer som er politisk aktive?

Produksjonsfase

Gruppa deler seg i to mindre grupper.

  • Den ene gruppa tar kontakt med personen som dere vil intervjue. Samarbeid om å utarbeide stikkordmanus for intervjuet. Dersom det er vanskelig å møtes fysisk, kan dere gjøre skjermopptak av en videokonferanse mellom journalist og intervjuobjekt.

  • Den andre gruppa finner fram til to unge debattdeltakere som har klare, men ulike meninger om temaet. Velg hvem av dere som skal være debattleder, og hvem som skal stå bak kamera. Debattlederen skal styre debatten slik at den blir interessant for seerne, og vedkommende må stille spørsmål som gjør at deltakerne må argumentere godt for synspunktene sine. Debatten skal følge vanlige regler for en TV-sendt debatt.

Hele gruppa samarbeider til slutt om å redigere sammen intervju og debatt til en video. Husk hva som var formålet med videoen!

Egenvurdering

Lag til slutt hvert deres individuelle refleksjonsnotat der dere vurderer prosess og produkt.

Skrevet av Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 11.10.2021