Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Stigmatisering og jødehat i mediene

I denne oppgaven skal du studere ulike forskningsrapporter og offentlige dokumenter som handler om stigmatisering av jøder i norske medier. Du skal også skaffe deg oversikt over antisemittismens historie i Europa.

Oppgave 1

Se den svenske dokumentarfilmen Antisemittismens historie. Filmen varer i sju minutter.

  1. Hvorfor hatet så mange europeere den jødiske minoriteten?

  2. Hvordan bidro raseteorier til å stigmatisere jøder, og hvilke konsekvenser fikk det?

  3. Hvordan påvirker konflikten mellom staten Israel og Palestina synet på jøder i Skandinavia i dag?

  4. Hva er forskjellen mellom en jøde og en israeler?

Oppgave 2

I 2020 deltok Live T. Tveit (19), Thelma P. W. Sundby (19) og Elisa T. Bakken (18) fra Elvebakken videregående skole i en forskningskonkurranse i regi av Holbergprisen i skolen.

De undersøkte hvilket bilde Adresseavisen og Aftenposten ga av den jødiske minoriteten i Norge i årene rett før andre verdenskrig.

Les forskningsrapporten Ikke kun mellom linjene: antisemittisme i norsk presse i årene 1938–1939

  1. Beskriv de viktigste funnene elevene gjorde i dette forskningsprosjektet.

  2. Dersom skolen din har tilgang til andre avisarkiver, kan du sammenligne framstillingen av jøder i Adresseavisen og Aftenposten med måten andre aviser framstilte jøder på i samme periode.

Oppgave 2

  1. Det har vært flere voldelige handlinger rettet mot jøder og jødiske mål i Europa det siste tiåret. Søk etter informasjon på nettet og beskriv fem hendelser som har krevd menneskeliv.

  2. Søk videre etter informasjon om konspirasjonsteorier om jøder som i dag spres i sosiale medier. Hva går disse konspirasjonsteoriene ut på?

  3. Studer Institutt for samfunnsforsknings rapport fra 2019 Antisemittisme på nett og i sosiale medier i Norge: kjennetegn, avsendere og motvirkning.
    Hvem er de viktigste avsenderne av antisemittiske ytringer på nett og i sosiale medier i Norge?

En guttebaby ligger på et staselig underlag og blir omskåret. Flere personer står omkring; en holder en saks. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave 4

Studer forskningsrapporten Medialiserte fordommer? Unge jøders opplevelse av mediedebatten om rituell omskjæring av gutter

  1. Hvordan mener forfatteren at medialisering bidrar til fordommer mot omskjæring av jødiske guttebarn?

  2. Hvordan mener forfatteren at skolen kan bidra til å nyansere medialiserte fordommer?

Oppgave 5

Studer Kommunal- og moderniseringsdepartementets handlingsplan mot antisemittisme 2021–2023.

I handlingsplanen viser departementet til en studie gjennomført av European Union Agency for Fundamental Rights (FRA) i 2018. Studien viste at 28 prosent av europeiske jøder hadde opplevd trakassering i løpet av det siste året. Departementet viser også til en norsk undersøkelse gjennomført av Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter, hvor det går fram at to av tre jøder i Norge skjuler sin religionstilhørighet i offentligheten for å unngå negative reaksjoner.

  1. Hvorfor er det å holde egen identitet hemmelig en trussel mot ytringsfrihet og demokrati i Norge?

  2. Vurder i hvilken grad de tiltakene regjeringen beskriver i handlingsplanen, vil styrke ytringsfriheten til norske jøder.

Relatert innhold

I et medialisert samfunn bidrar mediene til å forme og endre religiøse forestillinger og religiøs praksis.

CC BY-SASkrevet av Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 17.01.2022

Læringsressurser

Kultur og religion i mediene