Skriftlig oppgave: digitalt medborgerskap og digitale skiller
forstår sentrale begreper som handler om digitalisering og digitalt medborgerskap
kan legge til rette for digitalt medborgerskap på en reflektert måte i egen kommune
kan vurdere og drøfte hvordan alle innbyggere i Norge kan sikres reelt digitalt medborgerskap i en tenkt skriftlig eksamensoppgave
Forklar hva disse begrepene betyr. Ta også med minst ett eksempel i forklaringen din.
digitalt medborgerskap
digital kompetanse
digitale skiller
digitalt utenforskap
informasjonskløfter
kunstig intelligens
smart teknologi
Kommunen din jobber med en handlingsplan for eldre. Du skal bidra ut fra det du vet om digitalt medborgerskap.
Formuler ti punkt som beskriver smarte produkter og digitale tjenester som kan gi hjemmeværende eldre en bedre hverdag.
Formuler deretter ti tiltak som skal motvirke digitalt utenforskap blant eldre i kommunen din.
I den foreløpige evalueringen av hvordan norske myndigheter har håndtert covid 19-pandemien, kommer det fram at det spesielt har vært vanskelig å nå ut med relevant informasjon til enkelte innvandrergrupper i Norge. Disse gruppene er dessuten sterkt overrepresentert i dødsstatistikken. Se IMDis rapport Innvandrerbefolkningen under pandemien (PDF).
Skriv en kronikk på cirka 1 000 ord om informasjonskløfter og digitale skiller i Norge, og hvilke tiltak myndighetene bør iverksette for å imøtekomme innvandrerbefolkningens informasjonsbehov med tanke på framtidige epidemier og pandemier.
Relatert innhold
I en nasjonal krise blir klar og tydelig kommunikasjon svært viktig. Krisekommunikasjon handler om hvordan en virksomhet kommuniserer under en krise.