Barn bruker språket i lek, og de tør å utforske det mer fordi det er på lek. Det bidrar til at de utvider og utvikler språket sitt. I lek bruker de språket blant annet til å uttrykker tanker, følelser og ønsker, inngå i relasjoner, planlegge, diskutere, argumentere og håndtere konflikter.
Hvilke sammenhenger tror dere det er mellom lek og språkutvikling?
Hvorfor tror dere at noen barn ikke får delta i lek?
Et tekstsammendrag av filmen er tilgjengelig under.
Tekstsammendrag av filmen
På startplakaten står det "Språk og deltakelse i lek".
Fortellerstemmen gjennom hele filmen tilhører Elisabeth Brekke Stangeland, som er universitetslektor. Mens hun snakker, vises det klipp fra ulike typer lek som foregår i en barnehage. Noe utelek og noe innelek.
Underveis i filmen kommer det opp i alt 20 tekstplakater som oppsummerer eller understreker det Stangeland snakker om. Her er innholdet i tekstplakatene i rekkefølge:
Språk utvikles i samhandling med andre
Leken er en viktig samhandlingsarena for barn i barnehagen
Leken har en verdi i seg selv, men det ligger også et stort potensial for læring og utvikling i lek
Parallellek og det å leke sammen med hverandre
Barns språkutvikling fører til at det verbale samspillet i leken øker
Barn lærer språket som brukes i leken, av hverandre
Her og nå. Der og da.
Det er først når barnet er aktivt deltakende i leken, at leken blir en arena for språklæring
Tilpasser og justerer språket
Pragmatiske ferdigheter
Kognitiv og språklig utvikling
Forhandling
Når barn får bruke språket sitt, blir de også gode i språk
Erfaring med å bruke språk aktivt
Fordi aktiv deltakelse i lek har stor betydning for barns språklæring, er det viktig at alle barn i barnehagen blir inkludert i leken
Språklig mestring har betydning for barnets tilgang til lek og samspill
Det er en sammenheng mellom språklig mestring og deltakelse i lek
Barn med svake språklige ferdigheter leker ofte alene og blir ikke værende i lek over tid
Ekskludering eller tilbaketrekning kan være årsaker til at barn med svake språklige ferdigheter faller utenfor leken
De voksne i barnehagen spiller en viktig rolle i å legge til rette for at alle barn i barnehagen får delta i lek med andre barn
Sluttplakaten informerer om hvem som har bidratt til å lage filmen. Faglig ansvarlig Elisabeth Brekke Stangeland, redigering og effekter Trond Egil Toft, kamera ScreenStory. Barn og voksne i Emmaus Barnehage i Stavanger blir takket. Filmen ble laget i 2016 og rettighetene tilhører Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger.
Fleip eller fakta til filmen
Jobb gjerne sammen i par eller grupper. Se filmen flere ganger, og lag påstander, som er fleip eller fakta, fra innholdet i filmen. Skriv påstandene på et ark eller lapp eller bruk et digitalt verktøy. Avslutt med at klassen får mulighet til å gjette om det var fleip eller fakta.
Spørsmål om lek og språk
Hvilke erfaringer i bruk av språk får barn gjennom lek?
Aktivt erfaring med bruk av språk har betydning for utvikling av språket. Forklar hvorfor det er slik.
Hvordan kan du legge til rette for lek som inviterer til bruk av språket? Gi konkrete eksempler og forklar hvordan disse tiltakene bidrar til bruk av språk.
Hvordan kan du støtte og hjelpe barn slik at de bruker språket i leken? Gi konkrete eksempler.
Diskuter i klassen:
sammenhengen mellom lek og språkutvikling
hvordan dere som barne- og ungdomsarbeidere kan legge til rette for, inspirere og delta i lek slik at barn bruker språket aktivt
Hvordan kan dere legge merke til barns språk i lek?
Et tekstsammendrag av filmen er tilgjengelig under.
Tekstsammendrag av filmen
Fortellerstemmen gjennom hele filmen tilhører Elisabeth Brekke Stangeland som er universitetslektor. Mens hun snakker, vises det av og til klipp fra ulike typer lek som foregår i en barnehage, og av og til illustrasjoner av lekesituasjoner som hun kommenterer.
Underveis i filmen kommer det opp i alt 17 tekstplakater som oppsummerer det Stangeland snakker om eller stiller viktig spørsmål å reflektere over. Her er innholdet i tekstplakatene i rekkefølge:
Lek er sentralt i språkhverdagen
Alle barn må få delta aktivt i lek og samspill med andre
Å legge merke til barns språk handler om systematikk
Hva med de andre?
Språk er komplisert (nevnes kun muntlig av Stangeland)
oppmerksomhet
hørsel
hukommelse
gjenkjenning av lyder og ord
erfaring
Jentene ligger foran guttene i språkforståelse og språkproduksjon fram til de er 3–4 år
Flerspråklige har ikke like gode norskspråklige ferdigheter som enspråklige når de er 3 år
Forskjellen mellom flerspråklige og enspråklige er fremdeles til stede ved 5 års alder
Trenger et lite puff
Barnehagen har en unik mulighet til å gi dette puffet
Barn må få tilgang til lek hvor de kan få ta i bruk språket
Viktige ferdigheter for lek og samspill (nevnes kun muntlig av Stangeland)
empati
samarbeid
selvkontroll
ansvar
selvhevdelse
Viktig for voksne å tenke over (nevnes kun muntlig av Stangeland)
sensitivitet
et godt blikk
skjønn
Vær oppmerksom på:
Svak språkforståelse ved 2 års alder
Når barnet ikke kombinerer ord / bruker setninger ved 2,5 års alder
Barn som strever, kan bli oversett av andre barn når de tar initiativ til språklig kommunikasjon
Negative sosiale strategier (nevnes kun muntlig av Stangeland)
aggresjon
trekker seg unna leken
Hvorfor deltar ikke barn i lek?
Legger vi til rette for at alle har mulighet til å delta aktivt i samspill med andre?
Vet vi hvorfor enkelte faller utenfor leken?
Forstår barnet det som blir sagt, og forstår de andre hva barnet sier?
Bruker barnet språk i lek, og hvordan bruker barnet språket?
Har barnet nøklene som trengs?
Sluttplakaten informerer om hvem som har bidratt til å lage filmen. Faglig ansvarlig Elisabeth Brekke Stangeland, tegninger Tilde Torkildsen, redigering og effekter Trond Egil Toft, kamera ScreenStory. Barn og voksne i Emmaus Barnehage i Stavanger blir takket. Filmen ble laget i 2016 og rettighetene tilhører Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger.
Observasjoner fra filmen
Viktige observasjoner fra filmen.
Se filmen Med blikk for språk. Skriv deretter ned tre punkter du tenker er viktige eller overraskende med tanke på språk og lek.
Jobb sammen i grupper. Del punktene med hverandre. Bli enige om tre punkter gruppa synes er viktigst eller mest overraskende.
Hver gruppe legger fram de tre punktene sine i klassen. Reflekter sammen i klassen om hva det er som gjør at disse punktene er viktige eller overraskende.
Språk, lek og samhandling
Observere barns språk i lek.
Hvordan kan du observere om et barn ikke får språklig aktive roller i leken? Skriv ned punktvis hva du må se etter / observere for å få kunnskap om barns språklige aktivitet i leken.
Hvilke sosiale leker kjenner du til? Gi eksempler.
Hvilken sammenheng er det mellom språk og sosialkompetanse?
Hva kan du gjøre for å hjelpe barn som strever med språk og ikke får delta i lek? Forklar og gi konkrete eksempler.
Lese og leke
Gå på biblioteket og finn ei bok du vil bruke sammen med barn.
Hvilken aldersgruppe passer boka for, og hvorfor tenker du den passer for denne aldersgruppa?
Øv deg på å lese boka. Tenk på hastighet, styrke, pause, mimikk og innlevelse.
Hvordan kan du skape engasjement og bygge forventninger før og underveis når du leser boka for barn? Forklar og gi eksempler.
Hvordan kan du få til en dialog med barna når du leser boka? Hvilke spørsmål kan du stille barna, slik at de får en aktiv rolle i lesestunden og kan dele sine tanker og erfaringer?
Hvilke figurer/konkreter kan du bruke for å gjøre teksten mer "levende"?
Hvilke etteraktiviteter du vil ha til denne boka, slik at barna får uttrykke sine opplevelser av boka?
Hvordan tenker du denne boka kan leve videre i leken? Tenk over og beskriv hvordan du som voksen kan legge til rette for, delta i og utvikle leken ut fra innholdet i boka.
Fabulering
Hva er fabulering?
Hvordan kan du fabulere sammen med barn og unge?
Lag en historie sammen med ei gruppe medelever.
En av dere starter med å fortelle, deretter utvider den andre personen historien, og slik fortsetter dere.
Ta opptak av historien.
Lag en presentasjon av historien sammen med bilder som passer til.
Reflekter over hvordan dere kan lage ulike fabuleringshistorier sammen med barn og unge, og hva dette kan fremme med tanke på språkutvikling.