Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Egne reaksjonsmønstre

For å være en god rollemodell er det lurt å tenke over hvordan vi reagerer i ulike situasjoner. Vi ønsker at barn og unge skal utvikle en god sosial kompetanse, og da må vi være gode eksempler. Her skal du bli bevisst dine egne reaksjonsmønstre.
Ei ung jente ser sint på en voksne. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Din sosiale kompetanse

Som barne- og ungdomsarbeider kan du være en viktig person for å lære barn og unge sosiale ferdigheter. Du er en rollemodell, og barn og unge ser hva du sier og hva du gjøre i ulike situasjoner.

Ofte reagerer vi på samme måte i situasjoner som likner hverandre. Å tenke over hvilke situasjoner det er, kan være nyttig. Når vi reflekterer over våre egne reaksjonsmåter, kan vi forbedre oss og bli bedre i stand til å reagere som vi ønsker, neste gang vi havner i en liknende situasjon. Målet er at vi skal vise empati, prososiale handlinger, selvkontroll og ansvarlighet.

Oppgaver

  1. Tenk deg at du er ute i praksis og jobber med barn eller unge. Fyll ut hvert av punktene under:

    1. Hvilke mennesker/situasjoner gjør deg sint?
    2. Hvilke ting/mennesker/situasjoner gjør deg redd?
    3. Hvilke ting/mennesker/situasjoner gjør deg frustrert?
    4. Hvilke ting/mennesker/situasjoner irriterer deg?
    5. Hvilken type situasjon/fakter ord får deg til å skru av / bli passiv?
    6. Hva gjør deg urolig?
  2. Gå sammen med en medelev og fortell hva du har skrevet. Forklar hvorfor du får de ulike følelsene. Du bestemmer selv hvor mye du vil dele.
  3. Hjelp hverandre med å finne gode metoder slik at en ikke reagerer uklokt i møte med barna. Lag en tips-liste til hvordan roe seg ned.
  4. Hvordan kan det å være forberedt på egne følelsesmessige reaksjoner hjelpe oss i møte med barn og unge?
  5. Hvilke fordeler ligger i det å se hvilke ting/mennesker/situasjoner andre reagerer på?
  6. Hvis du skulle gjøre en feil i møte med barn og unge, hvordan kan du da reparere feilen?
  7. Hvordan kan det at du tar kontroll over dine reaksjoner ha betydning for barn og unges sosiale utvikling?
CC BY-SASkrevet av Riborg Anna Ringereide.
Sist faglig oppdatert 01.02.2021

Læringsressurser

Sosial og emosjonell utvikling