Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Lag et spill om følelser

Spill er en aktivitet som kan bidra til å skape samhold og glede. Det er en fin aktivitet for å oppleve noe sammen, og samtidig kan vi bruke spill for å stimulere til vekst og utvikling på ulike områder. Vi kan kjøpe ulike spill, men vi kan også lage våre egne spill.
Et blått hjerte av papp med spillebrikker og malte hjerter som spilleruter. I midten står det "Vennskap". To bunker med kort ligger ved siden av, på de øverste kortene står det "Slå hjul om du klarer det, om ikke, rull hodekråke" og "Hvor mange søsken har vennen din?". Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave 1. Lag et spill

Lag et spill om følelser og reaksjoner som kan oppstå i et sosialt samspill. Spillet skal gi barn eller unge mulighet til å snakke om og sette ord på følelser og reaksjoner som kan oppstå i sosialt samspill med andre.

  • Jobb sammen to og to eller i gruppe.
  • Bestem hvilken aldersgruppe spillet skal passe for.
  • Velg selv hvilken form spillet skal ha (brettspill, kortspill eller lignende).
  • Ta bilder underveis i prosessen og av det ferdige resultatet. Bruk bildene i refleksjonsnotatet.
  • Lag en eske til spillet.
  • Vær kreativ og fokuser på den estetiske utformingen. Bruk farger, bilder, tegninger og lignende. Utformingen av spillet og esken må være slik at barn eller unge får lyst til å spille.
  • Laminer brett og/eller kort for å forsterke spillet, slik at levetiden for spillet øker.

Oppgave 2. Spill med medelever

Spill spillet med medelever. Be dem om å vurdere spillet.

Oppgave 3. Spill med barn

Besøk eller inviter barn eller unge fra den aldersgruppa dere har valgt for spillet, og spill spillet sammen.

Oppgave 4. Refleksjonsnotat

I et refleksjonsnotat setter du ord på hva du gjorde underveis i prosessen. Ved å knytte refleksjonen til fagstoff begynner du å reflektere faglig. Fagkunnskap kan hjelpe deg til å forstå hvorfor det gikk som det gikk, og gi deg innspill på hvordan du kan gjøre det bedre neste gang.

Refleksjonsnotatet skal inneholde en beskrivelse, vurdering og faglig refleksjon.

  1. Beskriv og vurder.

    • Beskriv kort hva du gjorde, og hvordan du opplevde prosessen med å lage spill. Vis ved hjelp av bildene du tok underveis i prosessen.

    • Vurder hvordan samarbeidet på gruppa fungerte. Gi konkrete eksempler på hva som gikk bra, og hvorfor du mener dette var bra for samarbeidet. Hvis dere skulle endret noe i samarbeidet, hva skulle det i så fall være og hvorfor?

    • Vurder hva gikk bra da dere spilte spillet med barn eller unge. Gi konkrete eksempler og begrunn svaret ditt. (Skriv hva barna sa eller uttrykte underveis og etter at dere var ferdige).

    • Vurder utformingen av spillet. Hvis noe skulle vært endret i utformingen, hva skulle det i så fall være? Gi konkrete eksempler og forklar hvorfor du ville gjort disse endringene.

    • Vurder om spillet bidro til ønsket mål. På bakgrunn av observasjoner dere gjorde og tilbakemeldingene dere fikk, vurder om spillet bidro til at barn fikk snakke om og sette ord på følelser og reaksjoner i sosialt samspill. Hva kan dere eventuelt gjøre for å forbedre spillet og spillsituasjonen?

  2. Reflekter over følgende spørsmål:

    • Hvordan kan spillet bidra til at barn utvikler emosjonell kompetanse? Gi eksempler og begrunn hvorfor dette bidrar til emosjonell utvikling.

    • Hvilke andre utviklingsområder mener du spillet bidrar til å stimulere? Gi eksempler og begrunn hvorfor.

    • Hvilken betydning har glede og mestring for barn og unge i en spillsituasjon?

CC BY-SASkrevet av Siv Stai.
Sist faglig oppdatert 05.03.2021

Læringsressurser

Sosial og emosjonell utvikling