Oppgave
Hvordan snakke om følelser?
Å lære å uttrykke og regulere følelser er til god hjelp i vårt sosiale liv. En barne- og ungdomsarbeider kan være en god rollemodell. Barn og unge lærer om følelser gjennom den måten voksne reagerer på når de har følelser. I disse oppgavene skal du jobbe med hvordan du kan støtte barns følelser.
I filmen under snakker psykolog Rune Flaaten Bjørk om hvordan vi kan snakke med barn om følelser. Han deler inn budskapet sitt i fem punkter:
å støtte barnets følelser
emosjonsveiledning
riktig tidspunkt
grubling og bekymring
foreldre som følelsesmodeller
Hvordan vil du snakke med barn og unge som har forskjellige følelser?
- Hvordan vil du snakke med barn som har falt og slått seg, og som gråter?
- Hvordan vil du snakke med et barn som ikke får til noe det ønsket, og som blir sint?
- Hvordan vil du snakke med et barn som er frustrert over at noen tok en leke fra det?
- Hvordan vil du snakke med et barn på tre år som er sint og tar leker fra de andre barna?
- Hvordan vil du snakke med en ulykkelig seksåring som ikke får leke med bestevennen sin?
- Hvordan vil du snakke med en tolvåring som har sett en skummel film, og som er redd og litt flau fordi han ble redd?
- Hvordan vil du snakke med en fortvilet og trist niendeklassing som synes karakteren på matteprøven er altfor dårlig?
- Hvordan vil du snakke med en bekymret åtteåring som gruer seg til kroppsøvingstimen fordi han er redd for at de skal spille ball?
- Hvordan vil du snakke med en ungdom som har kjærlighetssorg?
- Hvordan vil du snakke med en ungdom som skammer seg fordi han/hun har gjort noe dumt?
Hvilken betydning vil det ha å roe ned situasjonen og bare være der når barn har sterke følelser?
- Hva vil du gjøre for å roe ned et barn som har sterke følelser?
- Hva bidrar det til for barnet at du er der?
- Hva lærer barn om følelser og seg selv dersom du opptrer støttende i møte med dem når de har følelser?
- Hvordan kan du legge merke til barnets følelser?
- Hva betyr det å se følelser som en mulighet for nærhet?
- Som barne- og ungdomsarbeider må du være sensitiv for å se når det passer å snakke eller veilede barn og unge om følelser. Hva betyr det?
- Hvorfor fungerer det best å snakke om følelser på tomannshånd?
Hvorfor er det viktig å lytte når du snakker med barn og unge om følelser?
- Hvilken betydning har det for barn og unge at du lytter?
- Hvordan kan du lytte på en god måte?
- Gjennom måten du uttrykker positive og negative følelser på, er du en modell for barn og unge. Hva kan du gjøre for å uttrykke dine egne følelser på en god måte?
- Du signaliserer hele tiden hvilke følelsesuttrykk som er akseptable, tolererbare og til med farlige, og hvilke følelser som bør unngås. Hva kan du gjøre for å bli bevisst at alle følelser er like viktige?
- Hva må du gjøre for å vise at alle følelser er akseptable, men samtidig gi signaler om at ikke all atferd er det?