Sykling i barnehagen
Situasjon
I barnehagen er syklene populære, men det er ikke nok sykler til alle. Nå er det Oliver sin tur til å ha sykkelen. Han er fem år. Oliver sykler glad rundt, men trenger en tilhenger på sykkelen.
Han setter fra seg sykkelen mens han henter tilhengeren. Kjartan, også fem år, er også veldig glad i å sykle. Kjartan ser at Oliver setter fra seg sykkelen, og han springer bort og tar sykkelen. Når Oliver kommer tilbake med tilhengeren, ser han Kjartan sykle bortover veien på sykkelen og roper til Kjartan: "Du har tatt sykkelen min!" Han springer etter Kjartan og dytter til ham slik at sykkelen velter. Kjartan gråter og roper: "Det er jeg som har den nå!" Oliver roper til Kjartan: "Det er min sykkel. Den er opptatt!" Guttene begynner å slå hverandre.
Du observerer det som skjer, og går rolig bort til guttene og spør: "Hva er det som skjer her?" Oliver sier: "Det er min sykkel, jeg hadde den først!" Kjartan sier: "Sykkelen var ledig, så da tok jeg den!"
Du forsøker å roe ned situasjonen og sier: "Jeg hører og ser at dere ikke er enig. Kan dere fortelle meg hva som har skjedd?" Du vender deg mot Oliver og ber han fortelle hva som har skjedd. Oliver forteller, men Kjartan avbryter og vil fortelle, han også. Du snur deg mot Kjartan, legger hånden din varsomt på armen hans og sier: "Jeg forstår at du gjerne vil fortelle nå. Først skal jeg høre hva Oliver sier, etterpå skal jeg høre på deg."
Når begge guttene har fortalt hva som har skjedd, sier du: "Jeg forstår at dere begge har lyst til å bruke sykkelen nå." Du hjelper guttene til å forstå hva som har skjedd ved at du setter ord på det du har forstått og oppsummerer det guttene har fortalt til deg, og så spør du: "Er dere enige i at det var slik det skjedde?" Etterpå spør du guttene: "Har dere noen forslag til hvordan vi kan løse dette?"
- Har du opplevd lignende situasjoner? Beskriv situasjonen og forklar hva du gjorde for å hjelpe og støtte barna i situasjonen.
- Hvorfor kan slike situasjoner være utfordrende for barn?
- Hvilken betydning har det at den voksne fikk roet ned situasjonen og lot begge guttene fortelle hva som skjedde?
- Hvilken betydning har den voksne som rollemodell i denne situasjonen?
- Hva erfarer barna her med tanke på emosjonell kompetanse?
- Hvordan kan du anerkjenne følelsene til et barn som er sint?
- Hvordan kan du støtte og hjelpe barn som er sinte, med å regulere følelsene sine og tilpasse atferden til situasjonen?
- Hva kan du gjøre for å hjelpe barn til å håndtere slike konflikter på egen hånd?
Hva kan du gjøre for å hjelpe barn til å håndtere "ventesituasjonen" slik at det blir en god opplevelse?