Hopp til innhold

Fagstoff

Seksuell utvikling

Seksualitet er medfødt. Den første seksuelle reaksjonen skjer i fosterlivet. Barns seksualitet utvikles videre fra småbarnsalder. Barn utforsker seg selv og jevnaldrende gjennom lek, og barn kan få en kilende, varm og god følelse i underlivet.
En liten baby ligger inntil mors bryst og kjenner på nærhet og varme fra mors hud. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Sunn seksuell utvikling

Seksualitet er en del av det å være menneske, og som alle andre deler av menneskers liv (som tanker, språk, motorikk) snakker vi også om barn og unges seksuelle utvikling. Seksualiteten utvikles hele livet fra fødsel til død. Barn og unges seksualitet er preget av nysgjerrighet og utforsking, og det er noe annet enn voksen seksualitet, på samme måte som for eksempel barns språk er annerledes enn voksnes språk.

Barns og unges seksualitet utrykkes på mange måter: gjennom språk, ved berøring, utforsking av egen eller annens kropp, seksuell aktivitet, lek og samspill. Seksuell lek og utforsking i trygge rammer er helt nødvendig i identitetsutviklingen.

Utviklingsfasene

Barn er forskjellige, og den seksuelle utviklingen er individuell. Det er derfor viktig å være klar over at det er stor variasjon i barns utvikling.

0–5 år

Behovet for nærhet og kroppskontakt er særlig stort det første leveåret. Barn blir kjent med og utforsker kroppen sin med hendene. Dette skjer allerede på stellebordet. Barna oppdager kjønnsorganet sitt som et nytelsesobjekt.

Fra 2–3-årsalderen begynner barn å bli bevisst at jenter og gutter har ulike kjønnsorganer, og de begynner etter hvert å bli opptatt av hverandres kropper. Nakenhet er en naturlig del, og barn utforsker både seg selv og andre i leken, for eksempel doktorlek. I slutten av barnehagetiden vil du oppdage at noen barn blir sjenerte og misliker å vise seg nakne.

Du må være forberedt på at et barn kan komme til å stimulere seg selv i ditt nærvær og ta på andre barn og voksnes kropp. Da må du opptre profesjonelt. Du må unngå handlinger som å ta bort barnets hender eller bli morsk på barnet, da barn lett får skyldfølelse. Dersom barnet utforsker seg selv, må du hjelpe barnet til å finne et privat, hyggelig sted hvor han/hun kan få være i fred. Dersom barn utforsker på hverandre, er det viktig at du bruker sansene dine ved å være oppmerksom på stemningen i leken. Trives alle i denne leken?

6–9 år

I denne alderen utforsker mange barn seksualiteten sin med stor nysgjerrighet. De fleste gjør det gjennom kroppslig nærhet til jevnaldrende, med kyssing, kosing og klemming. Kjæresteforhold er spennende, kortvarige og hyppige.

Barn i denne alderen finner ofte sine spesielle steder der de kan utforske seksualiteten med hverandre uten innblanding fra de voksne. Disse stundene er en del av identitetsutviklingen hos barn, de vil finne ut hvem de er, sammen med andre jevnaldrende. Barn i denne alderen har større innsikt i hva den andre vil og ikke vil, men du skal likevel passe litt på rundt dette, i tilfelle noen føler seg tvunget til noe han eller hun ikke vil være med på.

9–12 år

Puberteten inntrer i 10–11-årsalderen hos jenter og hos gutter i 11–12-årsalderen. Det å komme tidligere i puberteten kan være vanskelig og flaut både for jenter og gutter. Ofte søker de da kontakt med eldre hvor de føler seg mer likeverdige.

Det er viktig at du skaper en god relasjon til barna slik at du kan være en god og forståelsesfull voksen som de kan snakke med. Gruppeveiledning der temaet pubertet og holdninger til hverandre blir tatt opp generelt, er en fin måte å få i gang praten på. Informasjon og diskusjon om ulike spørsmål kan gi barna større innsikt, forståelse og respekt for hverandre.

12–18 år

I denne aldersgruppa setter puberteten inn for fullt. Tiden framover blir preget av fysisk og mental modning (se relatert innhold om puberteten).

Den seksuell nysgjerrighet og lysten øker betraktelig i denne alderen. Onani er svært vanlig, både alene og for en del også i fellesskap med andre, også av samme kjønn. De unge blir opptatt av både sin egen og hverandres kropp, og de sammenligner seg gjerne med andre. For de som er sent ute i utviklingen, kan denne tiden være svært vanskelig. Det å sammenligne seg med de andre og oppleve at ens eget utseende kommer dårlig ut, kan være uheldig for selvbildet.

En del har seksuelle fantasier om og er nysgjerrige på dem som er eldre enn dem selv. I denne alderen oppstår forelskelser med svært sterke følelser, og det er ikke uvanlig å skifte kjæreste ofte. Unge i denne alderen har gjerne svært mange spørsmål om kropp og seksualitet, og de bruker gjerne internett og venner når de søker etter svar. Ofte spør ikke ungdommen foreldre, men en barne- og ungdomsarbeider kan oppleves som en nøytral person. Du må derfor være forberedt på alle typer spørsmål.

Det at en ungdom tør å spørre deg om seksualiteten, tyder på at vedkommende har tillit til deg, og da må du vise deg tilliten verdig. Det kan også være viktig for den unge å vite at du har taushetsplikt.

Utfordringer til deg

  1. Beskriv den seksuelle utviklingen til barn.
  2. Noen barn utvikler seg senere enn flertallet, andre er tidligere ute.

    1. Hvorfor bør du være ekstra oppmerksom på disse barna og ungdommene?
    2. Hvordan kan du som barne- og ungdomsarbeider støtte dem?

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Senter for livslang læring ved Høgskolen i Lillehammer, Lene Fossbråten, Gro Nedberg Grønlid og Guri Bente Hårberg.
Sist faglig oppdatert 18.02.2021

Læringsressurser

Seksuell utvikling