Oppgave
Betydningen av fysisk aktivitet
Det å være fysisk aktiv har stor betydning for den motoriske utviklingen hos barn og unge. De voksne
må være aktive og tilstedeværende, støtte og ikke minst utfordre barna. I disse oppgavene skal du vurdere betydningen fysisk aktivitet har for barn og din rolle som voksen.
- Mestring og bevegelsesglede er viktige mål for fysisk aktivitet i barne- og ungdomsårene. Forklar hvorfor det er slik.
- Hvilken betydning har fysisk aktivitet for den motoriske utviklingen?
- God motorisk kompetanse er en viktig forutsetning for å mestre situasjoner i livet generelt. Motorisk kompetanse vil påvirke barns selvbilde og sosiale liv. Forklar hvorfor det er slik.
En barne- og ungdomsarbeider skal kunne tilrettelegge og veilede barn og unge til allsidig bevegelseserfaring gjennom lek og aktivitet, inne og ute, og i ulik alder.
- Hvordan kan du tilrettelegge for varierte og utfordrende bevegelsesmiljøer som gir sanseopplevelser og mulighet for kroppslig lek ute og inne, i ulike aldersgrupper?
- Hvordan kan du gi støtte til mestring?
- Hvordan kan du bidra til at barn opplever glede og samhold i fysisk aktivitet og lek?
- Hvordan kan du motivere barn og unge til å være mer fysisk aktive?
- Hvilken betydning har engasjementet, positiviteten og lekelysten din for barn og unge i fysisk aktivitet?
- Beskriv hvilken rolle du har for barn og unges bevegelsespraksis inne, ute og på tur.
Du jobber i en barnehage der barna er i alderen 3–5 år. Alle barna har sittet lenge med bordaktiviteter, noen har perlet, andre har tegnet. Du får ansvar for å oppmuntre barna til å være fysisk aktive.
- Hva vil du gjøre? Gi gjerne flere eksempler.
- Hvordan kan du være en god leder for barnegruppa i denne situasjonen?
- Hvor viktig er det at du selv liker den aktiviteten som skal gjøres?
- Hvordan kan du legge til rette for selvbestemmelse?
- Hvordan tilrettelegger du situasjonen slik at barna føler at de lykkes?
- Hva gjør du hvis ett eller flere barn misliker den aktiviteten du har planlagt?
- For mye stillesittende aktivitet som å se på TV, spille data eller andre spill, sitte med mobilen, lese eller drive med ulike bordaktiviteter kan ha negativ innvirkning på barn og unges helse. Hvordan kan du som barne- og ungdomsarbeider erstatte noe av den stillesittende aktiviteten med annen aktivitet i SFO eller i en fritidsklubb?