Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Lek og aktivitet i naturen

Lek og aktivitet i naturen gir gode muligheter for utvikling av motoriske ferdigheter. I disse oppgavene skal du finne ut hvilke bevegelsesmuligheter naturen i nærmiljøet ditt kan gi.
To barn klatrer i trær i skogen. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Naturen er en allsidig og variert lekeplass

Bevegelsesmulighetene ute i naturen er mange og ulike. Barn og unge kan krabbe, krype over og under greiner og busker, trær med lav greinsetting kan bli gode klatretrær. Bergknauser blir utfordrende klatresteiner, vi kan klatre opp på og hoppe ned fra stubber, og vi kan manipulere, kaste og fange løsmaterialer som kongler og pinner. Steiner, røtter og stokker kan balanseres på. Løst materiale som pinner, stokker, stein og mose kan bygges med og sammen med busker bli til hytter og andre kreative konstruksjoner. Åpne sletter inviterer til løpe- og fangeleker og til mer vilter lek. Variasjoner i naturen med skiftende klima og ulike årstider gir ulike motoriske utfordringer som barna lærer å mestre (Fjørtoft, 2018).

Oppgaver

Besøk et naturområde i nærmiljøet ditt. Her skal du vurdere og beskrive områdets muligheter for motoriske bevegelse. Ta gjerne bilder/video som du kan bruke til dokumentasjon/framlegg for resten av klassen etterpå.

  1. Hvilke sanseopplevelser gir området? (Syn, hørsel, lukt, smak, føle/berøre, balanse og stilling.)
  2. Hvilke bevegelsesmuligheter er det i området? Vær konkret om de grunnleggende bevegelsene: krabbe/krype/åle, gå, løpe, hoppe/hinke, klatre, kaste/fange, snurre, rulle, balansere og så videre.
  3. Hvilke muligheter for fysisk bevegelse og utvikling av motoriske ferdigheter er det for de ulike aldersgruppene 1–3 år, 3–6 år, 6–12 år og 13–18 år?
  4. Hvilke muligheter gir området for lek, glede og humor?
  5. Hvilke muligheter gir det for vilter lek?
  6. Hvilke muligheter gir området for å være nysgjerrig og kreativ?
  7. Hvilke spenningsopplevelser mener du området gir?
  8. Hvordan kan du legge til rette for at barn og ungdom opplever mestring og glede ved å være i bevegelse i naturen?
  9. Hvordan kan du som barne- og ungdomsarbeider inspirere barn til lek og allsidige bevegelser i dette området? Beskriv hva du vil gjøre, hvordan du vil gjøre det, og hvorfor du vil gjøre det på den måten. Velg selv aldersgruppe.
  10. Hvordan kan naturen stimulere barn og unges motoriske utvikling?

Kilde

Fjørtoft, I. (2018, 6. april). Film om natur og friluftsliv i barnehagen. https://mhfa.no/film-om-natur-og-friluftsliv-i-barnehagen

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Siv Stai.
Sist faglig oppdatert 29.01.2021

Læringsressurser

Motorisk utvikling