Hopp til innhold
Oppgave

Tilrettelegge for ulike former for lek

Vi skulle ønske at barn og unge lekte mer enn de gjør, fordi den som leker som liten, får verdifulle erfaringer som de kan øse av hele livet. Hvordan kan du som barne- og ungdomsarbeider tilrettelegge for ulike former for lek?

Oppgaver

Du jobber som barne- og ungdomsarbeider i enten barnehage, SFO eller klubb. Du velger selv arbeidssted og alder på barna. Du har fått i oppgave å tilrettelegge et rom som skal inspirere til alle former for lek. Rommet er stort, og her kan du virkelig få boltre deg i leken. Vi vet at barn ikke bare leker én form for lek, men at leken kan ta ulike former etter hvert som barna leker. En konstruksjonslek kan fort bli til en symbolsk lek eller øvelseslek.

  1. Tegn rommet og sett navn på de ulike lekemiljøene du ønsker å skape. Hvilket utstyr/leker vil du plassere inn?
  2. Hvilke former for lek kan miljøet inspirer til? Tenk ut fra kategoriene konstruksjonslek, øvelseslek, regellek og symbolsk lek.

Relatert innhold

Fagstoff
Lekens egenverdi

Å leke er gøy! Det er morsomt, spennende og utfordrende. Å leke er magisk! Det er derfor barna leker. Å leke bidrar positivt til den psykiske helsen.

Fagstoff
Hva er lek?

Vi har alle lekt, derfor har vi egen erfaring og forståelse av hva lek er. Lek er en sprudlende aktivitet som gir oss gnist til å gjøre noe.