Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Å være en lekeklok voksen

Noe av det aller viktigste i et godt barneliv er å få fordype seg i lek. Av den grunn trenger barn og unge å være omgitt av lekekloke voksne. Hva innebærer det? Lag en podkast hvor dere utforsker dette.
To barn står på hver sin side av et hjørne. De har en bokstelefon, to blikkbokser med et tau mellom seg. Gutten snakker inn i den ene boksen, og jenta holder sin boks mot øret. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Voksne i barnehager, skoler, SFO, boliger og klubber må forstå hvor viktig det er at de støtter leken med sin tilstedeværelse. Lek er livet til barn. Da trenger du og de andre ansatte gode holdninger og kunnskap om hvordan dere kan oppmuntre til og fremme lek. I tillegg trenger dere tips og idéer til hvordan dere kan skape et spennende lekemiljø, både inne og ute, og hvilket materiell som fenger til lek.

Oppgaver

Gå sammen i grupper på to–tre elever. Temaet for oppgaven er lekekloke voksne, og dere skal lage en podkast hvor dere utforsker problemstillingen "Hva er en lekeklok voksen?"

Hvis dere ikke har laget podkast før, kan dere lese om det i artikkelen "Lag din egen podkast" som ligger som relatert innhold på denne siden.

  1. Planlegging av rammene rundt produksjonen.

    1. Bestem dere for om det skal være en historiefortellende podkast eller en panelpodkast.
    2. Bli enige om hvem som skal ta opptak og hvilken programvare dere vil bruke. I den relaterte artikkelen om å lage din egen podkast finner dere forslag til programvare dere kan bruke. Et annet program som er greit å bruke, er Anchor. Du finner dette også som relatert innhold.
  2. Planlegging av innholdet.

    1. Lag en enkel skisse over hva podkasten skal handle om.
    2. Finn ut hva som ligger i begrepet lekeklok voksen. Hva er en god, lekeklok voksen for et barn?
    3. Hva er bakgrunnen for at vi trenger lekekloke voksne? Hva bør de voksne gjøre for å skape gode lekemiljøer?
    4. Kontakt enten en barnehage, skole/SFO eller klubb i nærheten av deg, og be om å få intervjue noen om temaet lekekloke voksne.
    5. Hva sier lovverket i den institusjonen du har valgt, om de ansattes ansvar for å tilrettelegge for lek?
    6. Hvilke resultater kan komme av lekekloke voksne?
    7. Hvordan skal dere bli lekekloke voksne?
    8. Ekstra tips: Veldig gøy om dere får fram personlige refleksjoner om temaet. Tenk tilbake på barndommen din. Hvilke minner har du om at voksne var med i lek eller la til rette for leken?
  3. Lag podkasten. Rediger slik at den blir helt ferdig, og spill den gjerne av for resten av klassen.

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Riborg Anna Ringereide.
Sist faglig oppdatert 21.12.2020

Læringsressurser

Ulike typer lek og varierte lekemiljø