Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Barn som ikke leker

Det kan være mange grunner til at barn ikke blir med i leken. Uansett er det ditt ansvar å få barn og unge med i leken på en positiv og utviklende måte. Det er derfor viktig at du tenker godt igjennom ulike situasjoner, slik at du kan forberede deg på hva du skal gjøre.
En liten gutt kryper sammen og kikker fram bak et hjørne. Han ser på at de andre barna leker i en barnehage. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Case 1

Du jobber ved Toppen Barnehage eller på SFO. I barnegruppa di har du Igor. Igor kom til Norge sammen med foreldrene sine fra et østeuropeisk land for tre år side. Tom og Erik leker butikk ute på lekeplassen. Det er høy stemning og flere barn blir med i butikkleken. Du ser at Igor står og ser på de andre som er med i butikkleken. Blikket og kroppsspråket signaliserer at han veldig gjerne vil være med i leken.

Av erfaring vet du at han enten kommer til å gå inn i leken på en måte som de andre opplever som ødeleggende, eller så vil han ikke gå inn i leken i det hele tatt.

Case 2

Du jobber ved Toppen Barnehage eller på SFO. I barnegruppa di har du Trine. Du har observert Trine over tid og lagt merke til at hun styrer mye i leken med andre barn. Hun vil helst bestemme alt som skal skje. En dag blir du oppringt av moren til Trine. Hun forteller at Trine ofte er lei seg når hun kommer hjem fra barnehagen, og at Trine sier at "ingen vil leke med meg".

Case 3

Du jobber ved Toppen Barnehage eller på SFO. I barnegruppa di har du Alida. Du ser at Alida stort sett går for seg selv. Noen av kollegaene dine skryter av at hun er flink til å leke alene, men du tenker at det er viktig for Alida å leke med andre.

Alida framstår som redd og usikker sammen med andre barn. De få gangene du har sett at hun har blitt med andre i leken, har kroppsspråket signalisert utrygghet. Alida er enebarn og trenger å leke for å fremme sin sosiale utvikling.

Case 4

Du jobber på Toppen barnehage eller på SFO. I barnegruppa di har du Malin. Malin sliter med å komme inn i leken hos de andre barna. Hun går bort og sier "Kan jeg være med i leken?", og får ofte nei til svar. Hun løper da til de voksne og sier "De lar meg ikke få være med i leken". Malin får ikke helt til dette med å invitere seg selv inn i leken.

Oppgaver

Som barne- og ungdomsarbeider skal du bidra med å tilrettelegge lekesituasjoner slik at barn blir inkludert positivt inn i leken. Velg en eller flere av casene og forklar:

  1. Hva du vil gjøre?
  2. Hvordan du vil gjøre det?
  3. Begrunn svarene dine i spørsmål 1 og 2.

I besvarelsen din skal du vise faglig forståelse, begrunne valgene dine og bruke egne ord. Du velger selv arbeidssted og alder på barna.

CC BY-SASkrevet av Riborg Anna Ringereide.
Sist faglig oppdatert 10.01.2021

Læringsressurser

Ulike typer lek og varierte lekemiljø