Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Inkludering og vennskap

I arbeidet med barn og unge skal vi jobbe for å fremme inkludering og bidra til at alle barn har mulighet til å utvikle vennskap. Vi skal legge til rette for at barn kan bygge relasjoner gjennom lek og aktiviteter, også på tvers av ulike grupper.

Oppgave 1. Vennskap

Se musikkvideoen over (den kan også sees uten lyd). Diskuter spørsmålene i ei gruppe. Skriv ned det dere kommer fram til.

  1. Hvilke følelser vekker filmen hos dere?

  2. Hva kan dere gjøre for at alle barn har noen å være sammen med i barnehage og SFO?

  3. Hva kan dere gjøre for å hjelpe barn til å utvikle vennskap? Gi flere eksempler.

  4. Hvordan kan dere finne ut av om barn er inkludert, kjenner at de hører til og er en del av et fellesskap?

  5. Hvordan vil dere legge til rette for lek og aktiviteter som kan stimulere til vennskap og relasjoner mellom barna? Gi flere eksempler, og begrunn hvorfor dette stimulerer til vennskap og relasjoner. Her kan dere godt skille mellom hva dere kan gjøre i barnehage og SFO.

Oppgave 2. Profesjonell, rollemodell og relasjoner

Diskuter spørsmålene i ei gruppe. Skriv ned det dere kommer fram til.

  1. En barne- og ungdomsarbeider må se og gjøre. Hva betyr det?

  2. Som barne- og ungdomsarbeider skal du observere, være oppmerksom og jobbe for inkludering hele tiden. Hva betyr det?

  3. Alle kan gjøre noe. Hva kan dere gjøre i klassen for at alle skal oppleve seg inkludert og føle tilhørighet? Gi flere eksempler, vær konkret.

  4. Hvilket ansvar har du som barne- og ungdomsarbeider med tanke på inkludering?

    • Hvilken betydning har gode relasjoner for inkludering?

    • Hvordan kan du skape gode relasjoner til alle barna?

  5. Som barne- og ungdomsarbeider skal du være en god rollemodell og jobbe for inkludering i alle situasjoner.

    • Hvilke holdninger og verdier må ligge til grunn for at dere skal kunne skape et inkluderende miljø?

    • Hva betyr det at inkludering må være en del av tenkemåten din som barne- og ungdomsarbeider?

    • Hvordan må dere opptre for at barn og unge skal oppleve at det er et inkluderende miljø der dere jobber?

Oppgave 3. Intervju

Jobb sammen i ei gruppe.

I denne oppgaven skal dere undersøke og finne ut hvordan de jobber med inkludering og mangfold i barnehage og SFO.

  • Se filmen Tema: Et "felles VI" i SFO.

  • Lag spørsmål til et intervju. Under er noen tips til hva dere kan spørre om.

    • Hvordan tilrettelegger dere for lek og aktiviteter slik alle kan delta?

    • Hvordan jobber dere med inkludering samtidig som dere ivaretar barns rett til medvirkning og medbestemmelse?

    • Hvilke verdier og holdninger ligger til grunn for arbeidet deres?

    • Hvordan opptrer dere som rollemodeller for å skape inkludering?

  • Ta kontakt og gjør avtale med en barnehage eller SFO om å få lov til å intervjue en i personalet om inkludering og mangfold.

  • Lag en digital presentasjon av funnene deres, gjerne i form av en PowerPoint eller lignende. Vis denne for resten av klassen.

Refleksjon i klassen

  1. Hvorfor er det viktig å ha fokus på inkludering hele tiden?

  2. Hvordan kan dere vise respekt og toleranse for at alle er forskjellige?

  3. Hvordan ivareta mangfold og samtidig ivareta det enkelte barnets behov?

CC BY-SASkrevet av Siv Stai.
Sist faglig oppdatert 10.11.2022

Læringsressurser

Mangfold og respekt