Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Ta bilder av gode og dårlige relasjoner

Bruk egne klassekompiser og kom opp med scener som viser gode og dårlige relasjoner.
Tre jenter som snakker og ler sammen. Foto.

I denne oppgaven skal dere ta bilder som uttrykker gode og dårlige relasjoner. Bruk gjerne egne mobiltelefoner.

Jobb alene og i grupper.

  1. Beskriv skriftlig hva du vil ta bilde av.

    • Hva ønsker du å fortelle?
    • Hvordan skal du sikre deg at du gjør dette?
    • Du kan ta utgangspunkt i et tema som 'på ny skole', 'vennskap', 'klassekamerat', 'ekskludering', 'inkludering'.
  2. Diskuter ideen eller ideene dine med andre i klassen. Organiser dere i passende grupper for å kunne realisere ideene til den enkelte på gruppa.

    • Hvordan kan dere ta bildet for å virkelig gjøre tydelig budskapet i bildet?
    • Hvordan skal personer stå i forhold til hverandre?
    • Hva skal du gjøre?
    • Hvor mye av situasjonen skal vises? Ansikt? Kroppsspråk? Omgivelser?
  3. Regisser scener og ta bilder. Ta minst 10 ulike bilder av hver av ideene/scenene. Bruk maks 20 minutter.
  4. Gå gjennom bildene og plukk ut 2 bilder fra hver av ideene som dere diskuterer i gruppa.

    • Hva fungerer?
    • Hva fungerer ikke?
    • Bestem deg for to ting du vil gjøre annerledes i neste runde.
  5. Ta 10 nye bilder, jobb konsentrert og grundig for å gjøre disse bedre enn i første runde.
  6. Plukk ut to bilder alene eller i grupper. Rediger bildene. Du kan for eksempel beskjære dem og/eller legge på filter.
  7. Velg om du vil jobbe i gruppa di eller individuelt.

    • Hva kommuniserer bildene?
    • Beskriv hva du/dere er spesielt fornøyd med å ha fått til.
  8. Til slutt – lever bildene til lærer og presenter bilder for klassen.
CC BY-SASkrevet av Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 13.11.2019

Læringsressurser

Skolestart