Progresjon i kildesøk og kildekritikk vg1, vg2, vg3 - Verktøykassa – for elever - NDLA

Hopp til innhold
Egenvurdering

Progresjon i kildesøk og kildekritikk vg1, vg2, vg3

Hvordan ligger du an med tanke på din egen informasjonskompetanse? Hvor godt forstår du dine egne ferdigheter i kildesøk, kildekritikk og organisering av kilder?

Bruk punktene nedenfor til å vurdere ferdighetene dine innen områdene 'Søk og navigasjon' og 'Kildekritikk og organisering av kilder'.

Søk og navigasjon

Strålende

  • Du bruker presise fagbegreper, også på engelsk når det er nødvendig, og varierer søkeord.
  • Du bruker systematisk 'avansert søk' i flere søkemotorer og databaser.
  • Du planlegger kildesøket og dokumenterer søket ditt underveis.
  • Du går deg ikke bort i søket. Du tar deg heller pauser.

Kompetent

  • Du har oversikt over, og bruker, fagbegreper som søkeord.
  • Du finner nye søkeord, og prøver også med engelske begreper.
  • Du fortsetter søket, og undersøker flere kilder for hvert søk.
  • Du kjenner til og bruker noen søkemotorer og databaser.
  • Du prøver å følge planen for kildesøket, og går tilbake til den hvis du ramler ut.

På vei

  • Du bruker noen fagbegreper som søkeord.
  • Du varierer bruk av søkeord.
  • Du bruker noen kilder til å skaffe deg oversikt og noen for å gå dypere inn i tema.
  • Du planlegger søket, men syns det er vanskelig å følge planen.
  • Du følger med på når du går deg bort og vet hva du skal gjøre for å komme på sporet igjen.

Nybegynner

  • Du gjør enkle søk på Google.
  • Du går deg ofte vill og avslutter søket med uforettet sak

Kildekritikk og organisering av kilder

Strålende

  • Du bruker strategier for vurdering og dokumentasjon av kilder.
  • Kildene dine er pålitelige og relevante.
  • Du har plukket ut presist og relevant innhold fra kildene.
  • Du viser dermed god oversikt over tema og bruker kildene til å løse problemet.

Kompetent

  • Du bruker læremidlene i fag som hovedkilder, og utfyller med en eller to kilder fra oppslagsverk og nettsteder.
  • Kildene dine er pålitelige og relevante.
  • Du bruker relevant innhold fra kildene for problemet du jobber med.
  • Du får frem hvorfor nettopp disse kildene er brukt.

På vei

  • Du bruker læremidler som utgangspunkt for videre søk på nett.
  • Noen kilder er pålitelige og relevante. Andre er ikke det.
  • Du grunngir hvorfor du har brukt kildene, men kan av og til være litt usikker på om de løser problemet.

Nybegynner

  • Du bruker læremidlene i faget.
  • Du bruker upålitelige kilder som f.eks Daria.
Skrevet av Albertine Aaberge, Else Ness og Linda Røysi.
Sist faglig oppdatert 02.11.2018