Hopp til innhold

Oppgave

Hva er gode arbeidsvaner?

Noen får tid til både skolearbeid, trening og venner, mens andre synes tida aldri strekker til. Lær mer om hvordan gode arbeidsvaner kan hjelpe deg til å lykkes bedre med læring.

Oppgave

Del 1: Før du ser filmen

  1. Hva forbinder du med ordet arbeidsvaner?

  2. Hvorfor er det viktig med gode arbeidsvaner?

Del 2: Se filmen

  1. I starten sier eksperten at det er viktig å være på skolen for å lære, ikke bare for å være. Hva mener hun med det?

  2. Viktige stikkord i filmen er orden, delmål og hvile. Hvilke råd gir eksperten? Skriv opp som stikkord.

  3. Hva er relasjonell forståelse? Hvorfor er det viktig for å lære noe skikkelig?

  4. Hva er forskjellen på et statisk og et dynamisk tankesett? Hvorfor er tankesettet viktig for læring, ifølge eksperten?

Del 3: Diskuter i grupper

Start med å oppsummere i gruppe hvilke råd filmen gir.

  1. Hvilke råd kjente dere til fra før? Hva var nytt?

  2. Hvilke andre råd vil dere gi om arbeidsvaner? Det kan være vaner du selv synes fungerer godt, eller vaner du har lest om.

  3. Hva mener dere er de viktigste rådene? Diskuter dere fram til ei liste med fem punkter der det viktigste står øverst.

  4. Det er kanskje ikke så vanskelig å finne gode råd, men det kan være vanskelig å gjennomføre dem. Hva er gruppas beste tips til hvordan du kan motivere deg selv og andre? Del tipsene i klassen.

Del 4: Lag en plan!

  1. Lag et forslag til arbeidsplan for deg selv. Ta med skole og fritidsaktiviteter og sett opp en omtrentlig oversikt over måltider, når du skal jobbe med lekser, trene, hvile, være sammen venner og sove. Husk at planen må være realistisk og mulig å gjennomføre.

  2. Du kan velge om du vil lage en dagsplan, ukesplan eller månedsplan. Legg gjerne planen inn i kalenderen på mobiltelefonen din, eller skriv den inn i notatblokka di.

  3. Skriv til slutt et kort refleksjonsnotat der du diskuterer hvordan du kan motivere deg selv og følge opp planen i hverdagen.

Sist oppdatert 24.09.2021
Skrevet av Karl Henrik Aanesen og Marthe Johanne Moe

Læringsressurser

Læringsstrategier