E vi menneska da?
Musikkvideoen finner du under oppgava.
Kan du beskrive det som skjer på overflata i denne videoen? Handlinga består av flere sekvenser der vi møter forskjellige mennesker på forskjellige steder. Hva slags tanker og følelser vekker de forskjellige sekvensene hos deg?
Lag et to-kolonne-notat der du noterer hva som skjer av ytre handling, og hvilke følelser og refleksjoner du får av å se på handlinga.
Handlingssekvens | Hva føler og tenker jeg når jeg ser dette? |
---|---|
Videoen åpner med en film som viser mennesker på flukt – i ørkenen og til havs i en overfylt gummibåt. Ei lita jente ser alvorlig inn i kameraet. | |
Ei blond jente blir sminka av ei kvinne og gjør seg klar til å bli fotografert. Hun ser glad ut. Samtidig ser vi ei alvorlig jente i samme situasjon. Hun har arr i ansiktet. |
Dokument som du kan laste ned og bruke til å fylle ut:
Filer
- Tokolonneskjema, nb(DOCX)
- Hva slags funksjon har fotografiene som blir brukt?
- Finner du noen kontraster i denne sammensatte teksten?
- Hvordan tolker du ordet "equal" slik det er brukt i denne videoen?
- Noter ned sangteksten. Gir bildene ei annen mening til orda enn om du bare hadde hørt sangen?
Ordet "menneske" blir brukt mye i denne teksten.
Hvilke forskjellige sammenhenger dukker det opp i? Hva slags virkning har dette på deg? Hva tenker du dette betyr?
- Hvilke følelser eller verdier kan dette ordet appellere til hos oss?
- Hva mener du er budskapet i denne videoen?
- Hva gjør organisasjonen Dråpen i havet, som vi blir oppfordret til å støtte på slutten av videoen?
- Les om Marthe Valle i dette intervjuet i fagbladet Sykepleien. Les fra avsnittet "Jobbet i flyktningleir".
- Hvordan forstår du budskapet og innholdet i videoen nå, etter å ha lest litt mer om Valle og Dråpen i havet?
- Hva har du lært om mennesker på flukt av "Menneska"? Skriv et kort refleksjonsnotat.
- Velg ei formulering fra refleksjonsnotatet ditt som du liker spesielt godt og noter denne på en post-it-lapp. Hvis alle klistrer lappene opp på en vegg eller på tavla, kan dere lese hverandres refleksjoner.
- Diskuter forskjeller og likheter i refleksjonene deres og reflekter over hvordan tekster kan treffe oss på forskjellige måter.